Nieuwe DAF’s met langere cabine mogen de weg op

Wetgeving

Vrachtauto’s met een meer aerodynamische cabine mogen vanaf nu langer zijn dan combinaties met een standaard cabine. De hiervoor vereiste aanpassing van de Nederlandse voertuigwetgeving is in werking getreden.

Met een rondere, meer aerodynamische voorkant kan het brandstofverbruik van een truck met 10% verlaagd worden, zo bleek eerder uit onderzoek. Vorig jaar besloot de Europese Commissie dat die verlenging niet ten koste mag gaan van de laadlengte. Brussel heeft daarom een uitzondering voor verlengde cabines gemaakt in de wetgeving.

De eerste vrachtauto’s met de langere cabines rijden inmiddels rond. Veel landen hebben hun wetgeving al aangepast. In Nederland is dat met de publicatie van de wijziging van de Regeling Voertuigen in de Staatscourant nu ook officieel geregeld, meldt TLN.

Niet voor LZV’s

De verruiming geldt niet voor LZV’s met een verlengde cabine. TLN zegt binnenkort in overleg te gaan met overheid om ook voor LZV’s met langere cabines de maximale lengte wat op te rekken. Voor de zomer presenteerde DAF Trucks zijn nieuwe modellen, waarbij goed gekeken is naar de nieuwe Europese regels. De vernieuwde XF, XG en XG plus hebben allemaal een extra lange cabine.

De maximale afmetingen voor vrachtauto’s en aanhangwagens in het nationale en internationale goederenvervoer zijn vastgelegd in EU-vervoersrichtlijn 96/53/EG. Op basis hiervan mogen trekkers met een oplegger maximaal 16,50 meter lang zijn en trucks met aanhangwagen 18,75 meter.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Nieuwe DAF’s met langere cabine mogen de weg op | NT

Nieuwe DAF’s met langere cabine mogen de weg op

Wetgeving

Vrachtauto’s met een meer aerodynamische cabine mogen vanaf nu langer zijn dan combinaties met een standaard cabine. De hiervoor vereiste aanpassing van de Nederlandse voertuigwetgeving is in werking getreden.

Met een rondere, meer aerodynamische voorkant kan het brandstofverbruik van een truck met 10% verlaagd worden, zo bleek eerder uit onderzoek. Vorig jaar besloot de Europese Commissie dat die verlenging niet ten koste mag gaan van de laadlengte. Brussel heeft daarom een uitzondering voor verlengde cabines gemaakt in de wetgeving.

De eerste vrachtauto’s met de langere cabines rijden inmiddels rond. Veel landen hebben hun wetgeving al aangepast. In Nederland is dat met de publicatie van de wijziging van de Regeling Voertuigen in de Staatscourant nu ook officieel geregeld, meldt TLN.

Niet voor LZV’s

De verruiming geldt niet voor LZV’s met een verlengde cabine. TLN zegt binnenkort in overleg te gaan met overheid om ook voor LZV’s met langere cabines de maximale lengte wat op te rekken. Voor de zomer presenteerde DAF Trucks zijn nieuwe modellen, waarbij goed gekeken is naar de nieuwe Europese regels. De vernieuwde XF, XG en XG plus hebben allemaal een extra lange cabine.

De maximale afmetingen voor vrachtauto’s en aanhangwagens in het nationale en internationale goederenvervoer zijn vastgelegd in EU-vervoersrichtlijn 96/53/EG. Op basis hiervan mogen trekkers met een oplegger maximaal 16,50 meter lang zijn en trucks met aanhangwagen 18,75 meter.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement