Hoe komt het dat er nog geen zelfrijdende (vracht)auto’s zijn?

Het was nogal een hype. Er werd van alles beloofd wat nu nog niet helemaal waarheid is geworden. Tussen ongeveer 2015 en 2020 zeiden veel autofabrikanten dat de zelfrijdende auto eraan kwam. Dat is niet gebeurd. Toch kan de auto nu al meer dan ooit. Enkele spelers zoals Tesla en Waymo boeken wel een enorme vooruitgang. Het is best indrukwekkend wat hun auto’s allemaal kunnen: Invoegen met meerdere auto’s, voorspellen wat voetgangers gaan doen, de weg vinden over een parkeerplaats met allemaal inparkerende auto’s enzovoort. Dat gaat heel vaak wel goed, iets wat we een aantal jaar geleden nog niet voor mogelijk hadden gehouden. Er wordt steeds meer data verzameld en steeds betere algoritmen gebruikt waardoor het heel hard kan gaan. Er is nu een pessimistische vibe, zo van: zie je wel, ze zijn er niet. Het kan wel dat er enkele spelers zijn die heel snel weten te convergeren naar iets dat wel een vrijwel autonome auto is. Het zal nog wel een bestuurder hebben, maar het zal toch veiliger zijn dan als een mens alleen rijdt, verwacht ik.

Hoe zit het met de veiligheid, niet alleen in het verkeer, maar ook qua data delen?

Dat is een andere uitdaging. Veel mensen staan huiverig tegenover het delen van data. Daarnaast is er een discrepantie tussen technologie die bestaat en technologie die wordt gebruikt. Het een is wat anders dan het ander. Tenzij de overheid het verplicht gaat stellen, zoals bij nieuwe auto’s het ESP, het Electronic Stability Program, wat verplicht is voor nieuwe auto’s. Op zo’n manier kan het sneller gaan. Maar als het vooral een luxeproduct is, zoals adaptive cruise-control, dan kan het nog lang duren. Voor de transportsector is de zelfrijdende vrachtwagen een uitkomst, niet alleen omdat er te weinig personeel is, maar ook om de kosten van brandstofverbruik en schade te verlagen. Er wordt wel gesproken over platooning, dus vrachtauto’s die automatisch afstand kunnen houden, maar voorlopig hebben vervoerders wel wat andere dingen aan hun hoofd. Een ander punt qua veiligheid is hoe we een robotbestuurder die alles volgens het boekje doet, toch op gang kunnen krijgen. Die blijft hangen achter een andere vrachtwagen die aan het laden en lossen is, want de robot kan niet om het hoekje kijken of de weg vrij is. Of op een eenrichtingsweg waar fietsers wel vanaf de andere kant mogen inrijden, daar zal de robot nooit over het fietspad sturen, terwijl dat misschien wel kan en beter is voor de doorstroming van het verkeer.

Wat is er nog nodig om autonome vrachtwagens op de weg te krijgen?

Vooral heel veel onderzoek, onder meer over communicatie tussen weggebruikers. Daar worden standaards voor gemaakt. Ik doe zelf ook onderzoek naar visuele communicatie, zoals een vrachtwagen die aan een voetganger laat zien Ik ga wel of niet stoppen voor jou. Er is geen oogcontact mogelijk bij zo’n auto, waardoor de voetganger niet weet of hij wel gezien is. We zien ook draadloze communicatie als een mogelijkheid, waardoor voertuigen kunnen laten weten waar ze zijn en wat ze gaan doen. Daardoor kan het verkeer op elkaar afgestemd worden. Stel dat het zover komt dat al het verkeer perfect op elkaar afgestemd wordt, dan zouden er geen verkeerslichten meer nodig zijn. Zoals er nu al speciale wegen voor bussen zijn, kunnen die er ook komen voor autonoom verkeer.

Ook nu is er al veel mogelijk als de omgeving afgebakend en voorspelbaar is. Er is al elektrisch autonoom vervoer, bijvoorbeeld op een afgebakende weg in een haven of in de landbouw. Er bestaan al AGV’s; Automated Guided Vehicles. Dat zijn bijvoorbeeld autootjes die in warehouses producten van A naar B verplaatsen. Die kunnen ook met mensen omgaan, dus als er iemand voor staat, stopt het automatisch. Dat gebeurt bijvoorbeeld al bij Amazon. Er is dus al heel veel, maar het publiek ziet dat niet als volledig automatische voertuigen. Er is wel veel behoefte aan deze AGV’s, omdat dat enorm helpt in de productiviteit en de behoefte aan personeel vervangt. Bovendien kunnen deze karretjes 24 uur per dag doorgaan en zelf naar een oplaadstation rijden als het tijd is om op te laden. Die zullen we steeds meer gaan zien. Niet op de weg, dat is nog een brug te ver. Maar we zullen zien wat de toekomst brengt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement