MAN wil hun eTruck in 2024 op de markt brengen en heeft met DB Schenker al een eerste klant gestrikt. DB Schenker tekende een intentieverklaring voor 100 stuks, die in 2026 allemaal onderdeel moeten zijn van de vloot. De eerste exemplaren gaan in de tweede helft van 2024 de weg op. Specificaties van de eTruck zijn nog niet bekendgemaakt, behalve dat het om trekkers en vrachtwagens met wissellaadbak gaat.

Stadslogistiek

Eerder bestelde DB Schenker al 1500 elektrische trucks bij het Zweedse Volta. Dat bedrijf, met het hoofdkantoor in Londen, bestaat sinds 2019 en is dus een relatief nieuwe speler onder de truckfabrikanten. Volta verwacht in 2023 voor 85 miljoen euro aan trucks te kunnen opleveren. Het betreft de eerste 300 exemplaren van de Volta Zero, een batterijelektrische vrachtwagen met een maximaal totaalgewicht van 16 ton en een actieradius van 200 kilometer. De Zero is vooral bedoeld voor stadslogistiek.

Volgens Volta is met deze productie al een aanzienlijk deel van de totale capaciteit voor dit jaar gevuld. De productie begint in het tweede kwartaal en vindt plaats in het Oostenrijkse Steyr. De 300 Zero’s zijn nog maar een fractie van de hele lijst aan bestellingen. Volta heeft in totaal 6500 orders binnengesleept ter waarde van 1,4 miljard euro.

Brandstofceltrucks van Nikola

De Amerikaanse fabrikant Nikola heeft inmiddels meer bekendgemaakt over de elektrische truck met brandstofcel. Nikola tekende deze week een intentieverklaring met energiebedrijf GP Joule voor de levering van 100 elektrische vrachtwagens met brandstofcel. Een schijntje in vergelijking met de 5000 trucks die GP Joule vorig jaar bij Clean Logistics bestelde, maar het Franse energiebedrijf heeft er wel een primeur mee te pakken. Het betekent namelijk het debuut van de Nikola Tre met brandstofcel op de weg. De eerste 30 vrachtwagens worden in 2024 aan GP Joule opgeleverd, de rest volgt in 2025.

Met een brandstofcel kan onderweg waterstof worden omgezet worden in elektriciteit. De actieradius, vaak de achilleshiel van elektrische voertuigen, wordt zo aanzienlijk groter. De ontwikkeling van de truck van Nikola die alleen gebruik maakt van een batterij, de Tre BEV, loopt iets voor op de waterstofvariant. In de VS rijden sinds augustus 2022 al enkele trucks van Nikola rond. De Europese Tre BEV, die Nikola in samenwerking met Iveco in het Duitse Ulm in elkaar zet, zal naar verwachting in de loop van dit jaar de weg op gaan.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement