Het gaat om de de Stoneridge type 8.1 (rev B), naast de DTCO 4.1 van VDO het tweede type goedgekeurde smart tacho 2.
Nieuw geregistreerde voertuigen vanaf 3,5 ton moeten vanaf aanstaande maandag 21 augustus beschikken over de smart tacho 2. Omdat de beschikbaarheid van de apparatuur daarvoor op dit moment onvoldoende is, heeft de RDW een overgangsregeling in het leven geroepen.
De smart tacho 2 wordt straks niet alleen gebruikt voor de handhaving van de rij- en rusttijden, maar ook voor controle op cabotage en detachering. Daarom zijn nieuwe functionaliteiten toegevoegd, zoals de automatische registratie van de grenspassage en locatiebepaling bij laden en lossen.
Overigens zijn zowel de VDO als de Stoneridge een zogenoemde ‘transitietachograaf’. Vanwege alle extra functionaliteiten is een extra beveiliging nodig, die sjoemelen met het satellietsignaal tegen moet gaan. Die beveiliging tegen spoofing is echter nog altijd niet beschikbaar.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?