De langste rit tijdens het project was zo’n 600 kilometer, daarna had de batterij van de Semi nog ongeveer 15% over. Na andere ritten tot 540 kilometer was er nog tussen de 20 en 30% van de acculading over. Door tussen de ritten door te laden en ook ‘s nachts te rijden, legde Pepsico op sommige dagen meer dan 1000 kilometer per dag af met de Semi.
Tesla-directeur Elon Musk claimde eerder een maximaal rijbereik van zo’n 800 kilometer voor de Semi. Dat is aanzienlijk meer dan de behaalde 600 kilometer, maar in de praktijk benut Pepsico niet de volledige 100% van de accu.
Pepsico publiceert de resultaten in het kader van het Run on Less project, georganiseerd door het North American Council for Freight Efficiency (NACFE). In totaal doen tien bedrijven mee aan het project met diverse elektrische trucks en busjes.
Volgens Tesla laadt de Semi tot 70% op in een half uur. De data laat dan ook een piek zien in het begin van het laadproces. Voordat de hele accu vol is, zijn wel meer dan twee uur verstreken.
Frisdrank
De Semi wordt zowel voor stadsdistributie als lange afstanden ingezet door Pepsico. Het bedrijf was een van de eerste klanten van Tesla, inmiddels rijden er enkele tientallen Semi’s voor de frisdrankgigant. De e-truck vervoert drankjes en heeft een totaalgewicht tot 37 ton.
De lancering van de Semi kende een lange aanloop. Na meerdere keren te zijn uitgesteld, ging de e-truck van Tesla in december 2022 de weg op. Serieproductie van nog wel op zich wachten tot eind 2024, volgens topman Musk wegens een gebrek aan batterijen.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?