CNV zag cao-akkoord niet aankomen, FNV ‘zette in op meer’

Nieuwe cao beroepsgoederenvervoer

Vakbond CNV had er geen rekening mee gehouden dat FNV-leden zouden instemmen met het cao-eindbod van TLN, laat CNV weten aan NT. Ook FNV had op een andere uitkomst gehoopt, al is bij hen van verbazing geen sprake. ‘Als onderhandelingsdelegatie hebben we ingezet op méér.’

Vrachtwagenchauffeur
Foto: Shutterstock

Dinsdag stemden de leden van FNV met een nipte meerderheid voor het eindbod van TLN, waarin onder meer een loonsverhoging van 10% over twee jaar was opgenomen. 52% van de stemmers steunde het voorstel.

‘Ik had met een aantal scenario’s rekening gehouden, maar dit had ik niet zien aankomen’, zegt Roel van Dijk, bestuurder bij CNV Vakmensen. CNV stemde wel tegen het eindbod van TLN, met 66%, al was de opkomst erg laag. Minder dan de helft van de CNV-leden bracht een stem uit.

‘Het is wat het is, beide organisaties hebben hun eigen dynamiek en stemwijze. We hebben onze leden nu gevraagd om nog eens te stemmen. Ik hoop dat ze alsnog instemmen met het bod, want dan kunnen we ook de komende jaren meepraten over de cao’, zegt Van Dijk.

Korte termijn

‘Ik ben niet geheel verbaasd, maar ik was ook niet verbaasd geweest als er was tegengestemd’, zegt Sam Verduijn, bestuurder FNV, dat qua ledenaantal groter is dan CNV. ‘De werkgevers hebben een gok genomen door het voorstel zo op tafel te leggen, het was hartstikke spannend. Het had net zo goed de andere kant op kunnen vallen. Dan waren we met z’n allen in actie gegaan. Dus dat is het risico dat de werkgevers hebben genomen.’

‘En dat is nu voor hun net goed gegaan. Tenminste, op korte termijn dan’, zegt Verduijn. ‘Want op lange termijn moet je je afvragen of dit goed is voor de sector. De sector groeit nu weg van bijvoorbeeld een bouw-cao, waar mensen ook achter het stuur kunnen zitten. En we weten dat er genoeg vacatures in die sector zijn.’

Drie smaken

Verduijn: ‘Ik proef een aantal smaken bij mensen in de achterban. Sommige mensen zeggen: ja, het is toch 10%. En de secundaire arbeidsvoorwaarden zijn helemaal niet zo slecht. En er is een groep die zegt: het is niet goed genoeg. En daarvan is een deel bereid om in actie te gaan. En er zegt een groep: ik vind het eigenlijk niet goed genoeg, maar ik ben niet bereid of ik ben bang dat ik mijn collega’s niet meekrijg. Dat is denk ik ook gedeeltelijk de realiteit van de sector.’

De vakbond had meer verwacht van de werkgevers. ‘Hoewel we niet over alle punten van het eindbod ontevreden zijn, was zeker de financiële paragraaf niet goed genoeg. Want we vinden nog steeds dat de werknemers in deze branche meer verdienen. De basis moet echt beter. Dat motto blijft, daar blijven we ons ook de komende jaren sterk voor maken.’

Moderne cao

FNV wil een modernere cao, onder andere zodat werknemers meer zeggenschap zouden krijgen over hun werktijden. Tot een concreet voorstel van TLN daarvoor komt het nog niet, tot ergernis van FNV.

‘Wij zullen de komende tijd dan ook niet ingaan op de uitnodiging van TLN en VVT om verder te praten over de cao van de toekomst. Wij roepen de werkgevers op om opnieuw in gesprek te gaan met hun achterban over de urgentie van een moderne cao en de arbeidsvoorwaarden die daar bij horen.’

‘Wij blijven uiteraard bereid om in gesprek te gaan, maar dan moet op voorhand duidelijk zijn dat de werkgevers ook iets te bieden hebben wat leidt tot een betere cao voor de toekomst. Dat vertrouwen hebben we op dit moment niet’, besluit de vakbond.

Definitieve tekst

In het eindbod is een cao met een looptijd van twee jaar afgesproken. Per 1 januari gaan werknemers volgens het bod met 4% meer verdienen. Op 1 juli volgt een verhoging van 2% en per 1 januari 2025 gaat het loon met nog eens 4% omhoog. In totaal komt dat neer op een loonsverhoging van 10%, de verblijfskosten volgen hetzelfde patroon.

De definitieve cao-tekst moet nog worden opgesteld, als die klaar is, legt TLN de tekst voor algemeenverbindendverklaring voor aan de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. TLN is om een reactie gevraagd door NT, maar de brancheorganisatie verwijst door naar hun website.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

CNV zag cao-akkoord niet aankomen, FNV ‘zette in op meer’ | NT

CNV zag cao-akkoord niet aankomen, FNV ‘zette in op meer’

Nieuwe cao beroepsgoederenvervoer

Vakbond CNV had er geen rekening mee gehouden dat FNV-leden zouden instemmen met het cao-eindbod van TLN, laat CNV weten aan NT. Ook FNV had op een andere uitkomst gehoopt, al is bij hen van verbazing geen sprake. ‘Als onderhandelingsdelegatie hebben we ingezet op méér.’

Vrachtwagenchauffeur
Foto: Shutterstock

Dit artikel verder lezen?

Word nu abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de transportsector. 

Abonneer nu