Door Rob Mackor Cast heeft eerder dit jaar het monopolie van Intercontainer de facto doorbroken met een eigen trein op Macon,ten noorden van Lyon. Deze verbinding is gebaseerd op een overeenkomst tussen de NMBS en de Franse SNCF, die achteraf is goedgekeurd door Intercontainer, het samenwerkingsverband van Europese spoorwegmaatschappijen op het gebied van internationaal containervervoer. Daardoor is het formeel wel een Intercontainer-trein, maar ze rijdt exclusief voor Cast en voor een veel lager tarief dan de gewone Intercontainer-treinen. De overeenkomst tussen Cast en de spoorwegen op Macon voorziet in een minimum van zestig treinen per jaar. Cast wil de nieuwe bloktreinen op dezelfde leest schoeien, met dien verstande dat men nu ‘eigen’ (gehuurde) wagons wil inzetten. In vergelijking met de Intercontainer-tarieven zouden grote besparingen mogelijk zijn. De rederij gaat er vanuit dat de NMBS de tractie (de locomotief) ter beschikking stelt tegen dezelfde prijs die Intercontainer betaalt. Volgens ingewijden heeft de NMBS wel oren naar de voorstellen van Cast, maar heeft Intercontainer er grote moeite mee. Overigens onderhandelt Cast ook met de Belgische ferroutage-maatschappij TRW (vervoer van trailers op treinwagons). Deze heeft al een lager tarief dan Intercontainer geoffreerd, maar beschikt niet over voldoende eigen wagons om het Cast-contract uit te kunnen voeren. Voorzitter Fernand Traen van het Zeebrugse havenbestuur bevestigt dat Zeebrugge Intercontainer mogelijk links zal laten liggen. “We zijn niet contra Intercontainer, maar ze zullen wel met ons moeten meedenken en met een goede prijs komen. Als ze daarin niet flexibel zijn, dat moet het maar zonder Intercontainer.” Traen verwacht niet dat Cast zal hoeven te wachten tot 1 januari 1993, wanneer het Europese spoornet ook voor derden toegankelijk moet zijn. “Ik denk niet dat de spoorwegen hun been zo lang stijf zullen houden.” Vertraging Cast heeft haast met de onderhandelingen, omdat het eind dit jaar verhuist van Antwerpen naar de nieuwe eigen terminal in Zeebrugge. De bestratingswerkzaamheden liggen iets achter op schema (ongeveer een maand), maar Cast-voorzitter Robert de Nil gaat er vanuit dat de verhuizing nog voor het eind van het jaar doorgaat en wil vanaf dat moment de eigen treinen kunnen inzetten. Cast is nu nog de grootste klant van Antwerpen, met een pakket van 250.000 conatainers per jaar. Binnenvaart Cast is vergevorderd met het oplossen van een ander achterland-probleem, dat van de binnenvaart. De rederij heeft een shortlist met vier namen opgesteld van gegadigden voor het inlandvervoer over water. Aangezien Zeebrugge beschikt over een zeer gebrekkige binnenvaartverbinding, zal Cast noodgedwongen gebruik moeten maken van coasters met een lage kruiplijn, die over zee en via de Schelde-Rijnverbinding het Duitse achterland kunnen bereiken. Cast wil in het aanloopstadium een contract sluiten voor het gebruik van twee kruiplijncoasters, maar zal later waarschijnlijk eigen schepen laten bouwen. “Schepen van derden zijn altijd zo ontworpen dat ze zoveel mogelijk verschillende trafieken kunnen behandelen en zijn dus per definitie niet optimaal voor een specifieke gebruiker. In een later stadium zullen we waarschijnlijk toch optimale schepen nodig hebben” , aldus De Nil.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?