Het onderzoek is gebaseerd op een vorig jaar gehouden enquete onder 462 bedrijven uit de regio Utrecht. Volgens de opstellers is het representatief voor de situatie rond automatisering in de rest van vervoerend Nederland. Uit ‘Automatisering in het wegvervoer’ blijkt dat 192 bedrijven (42 procent) een computerbeeldscherm hebben. Het zijn vooral de kleinere bedrijven die de automatisering nog niet hebben aangedurfd. De onderzoekers verbazen zich over dit resultaat. “Computers zijn nog lang niet doorgedrongen tot alle bedrijven in het wegvervoer.”
Zij hebben daarom ook bekeken waarom ondernemers wel tot automatisering overgaan. Uitkomst is dat het merendeel (82 procent) dit doet onder druk van krachten binnen het bedrijf. Deze bedrijven richten zich hierbij meer op optimalisatie van bestaande bedrijfsprocessen dan op bedrijfsexterne factoren, zo wijst het onderzoek uit. “De druk van de concurrentie is niet belangrijk als stuwende kracht achter de automatisering” , ontzenuwt een woordvoerder van Nijenrode de wijdverbreide opvatting dat computertechnologie een rol zou spelen bij de concurrentiepositie.
De meeste bedrijven (65 procent van de geenqueteerden) die met computers werken, zetten die in voor ‘algemene bedrijfsfuncties’, zoals de boekhouding. Slechts 26 procent van de wegvervoerders automatiseert ‘specifieke bedrijfsfuncties’, als het brandstofbeheer. Een nog kleinere groep, acht procent van de bedrijven, doet aan elektronische gegevensuitwisseling, bijvoorbeeld met het douanesysteem Sagitta. Het lijkt erop dat de wegvervoerders vooralsnog niet zitten te springen om een geautomatiseerde oplossing van hun bedrijfsproblemen. “De onderzochte bedrijven orienteren zich weinig op de automatiseringsmarkt” , kenschetst het onderzoek. Slechts eenderde van de bedrijven gaat bij meer dan een instantie te rade, voor aanschaf van een computer. En als de vervoerder dan rechtstreeks contact zoekt met een leverancier van automatisering, klikt het nog niet. Tweederde van de bedrijven zegt klachten te hebben over de manier waarop een leverancier de automatisering in het bedrijf heeft aangepakt. De onderzoekers concluderen dat er een communicatiekloof gaapt tussen vervoerders en automatiseerders. De laatsten weten veelal niet hoe specifieke bedrijfsprocessen in het wegvervoer werken. Nijenrode beveelt aan dat ze maar eens meer met elkaar moeten praten.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?