Schultz: ‘Overcapaciteit binnenvaart exporteren’

Minister Schultz van Haegen wil de verkoop van Nederlandse binnenvaartschepen aan het buitenland stimuleren.

Het exporteren van de overcapaciteit kan bijdragen aan het gezond maken van de sector, zegt ze in een interview met Nieuwsblad Transport.

Dit artikel verder lezen?

Word abonnee voor 17,00 10,20 per login / per maand en krijg toegang tot alle premium artikelen.

Bekijk aanbieding

Reacties

@Sjaak van Wijk. Er varen meerdere JOWI’s. En dat dat eigenlijk een proefschip was, weet ik. Maar de ”hausse” aan nieuwbouw is toen begonnen. Iedereen moest ineens groter. En crisisaanpak werkt ook niet, dat heb je gezien aan de sloopregelingen. 60/70 meter wordt gesloopt en met de subsidie van het sloopfonds (en de banken) werd er een nieuwe 135 meter gekocht. Neem verder de ”neokempen”, heeft ook dik 8 miljoen subsidie gekost, en wat vaart er nog? Nog 1 en de rest (5 stuks) is al gesloopt.

Geplaatst door: joris op

@Joris,
Dat je over je eigen zaken met naam in de krant reageert, ok.
Maar anderen op de gok met naam noemen is niet zo netjes.
Dat er vanalles scheef is gegroeid(bouwd),daarover zijn we het met z’n allen wel eens, maar de toenmalige Jowi was zijn tijd ver vooruit, die ongein waar we nu mee zitten, is veel later begonnen. Maar om nu de Ex Jowi er uit te lichten slaat natuurlijk nergens op.
Het is mij wel een vraag waard; waarom de minister niets ziet in een crisisaanpak.

Geplaatst door: Sjaak van Wijk op

@Roos. Wie hebben die overcapaciteit veroorzaakt? De banken? Volgens mij de schippers zelf met al die nieuwbouw ”in de goeie jaren”. De hemel kon niet hoog genoeg zijn. De een moest een nog groter schip hebben dan de ander. Neem de ex ”JOWI” van Wanders, maar hij ligt wel ”opgelegt”. (het is dat de bank hem aan het varen houdt) Tegen mij zeiden ze ook: wanneer ga jij groter? Echt niet. Mijn schip is vrij gevaren in de 9 jaar dat ik hem nu heb.

Geplaatst door: joris op

@Joris dat is best negatief. Heel negatief, jammer, want het zijn niet de 135 meter schepen die de crisis veroorzaakt heeft. Ik ben er heel trots op, dat een heel gedeelte van de vloot zichzelf vernieuwd heeft, vergroot is en dat er innovatieve ontwikkelingen zijn geweest. Dit is eindelijk een oplossing waar iedereen iets aan heeft! Het is al langer bekend dat er in het buitenland behoefte is aan schepen. Nu de banken nog!

Geplaatst door: Roos op

En wat gaat er weg? Echt niet een van de ”nieuwe” 135 meters. Overcapaciteit hebben ze zelf gecreeerd. Ik vaar al jaren met een 40 meter. Kan alles laden en ook zelf lossen (met kraan en lopende band) en kan overal komen. Kom om in het werk maar een klein schip is niet in de verkoop te vinden.

Geplaatst door: joris op
Schultz: ‘Overcapaciteit binnenvaart exporteren’ | NT

Schultz: ‘Overcapaciteit binnenvaart exporteren’

Minister Schultz van Haegen wil de verkoop van Nederlandse binnenvaartschepen aan het buitenland stimuleren.

Het exporteren van de overcapaciteit kan bijdragen aan het gezond maken van de sector, zegt ze in een interview met Nieuwsblad Transport.

Dit artikel verder lezen?

Word abonnee voor 17,00 10,20 per login / per maand en krijg toegang tot alle premium artikelen.

Bekijk aanbieding

Reacties

@Sjaak van Wijk. Er varen meerdere JOWI’s. En dat dat eigenlijk een proefschip was, weet ik. Maar de ”hausse” aan nieuwbouw is toen begonnen. Iedereen moest ineens groter. En crisisaanpak werkt ook niet, dat heb je gezien aan de sloopregelingen. 60/70 meter wordt gesloopt en met de subsidie van het sloopfonds (en de banken) werd er een nieuwe 135 meter gekocht. Neem verder de ”neokempen”, heeft ook dik 8 miljoen subsidie gekost, en wat vaart er nog? Nog 1 en de rest (5 stuks) is al gesloopt.

Geplaatst door: joris op

@Joris,
Dat je over je eigen zaken met naam in de krant reageert, ok.
Maar anderen op de gok met naam noemen is niet zo netjes.
Dat er vanalles scheef is gegroeid(bouwd),daarover zijn we het met z’n allen wel eens, maar de toenmalige Jowi was zijn tijd ver vooruit, die ongein waar we nu mee zitten, is veel later begonnen. Maar om nu de Ex Jowi er uit te lichten slaat natuurlijk nergens op.
Het is mij wel een vraag waard; waarom de minister niets ziet in een crisisaanpak.

Geplaatst door: Sjaak van Wijk op

@Roos. Wie hebben die overcapaciteit veroorzaakt? De banken? Volgens mij de schippers zelf met al die nieuwbouw ”in de goeie jaren”. De hemel kon niet hoog genoeg zijn. De een moest een nog groter schip hebben dan de ander. Neem de ex ”JOWI” van Wanders, maar hij ligt wel ”opgelegt”. (het is dat de bank hem aan het varen houdt) Tegen mij zeiden ze ook: wanneer ga jij groter? Echt niet. Mijn schip is vrij gevaren in de 9 jaar dat ik hem nu heb.

Geplaatst door: joris op

@Joris dat is best negatief. Heel negatief, jammer, want het zijn niet de 135 meter schepen die de crisis veroorzaakt heeft. Ik ben er heel trots op, dat een heel gedeelte van de vloot zichzelf vernieuwd heeft, vergroot is en dat er innovatieve ontwikkelingen zijn geweest. Dit is eindelijk een oplossing waar iedereen iets aan heeft! Het is al langer bekend dat er in het buitenland behoefte is aan schepen. Nu de banken nog!

Geplaatst door: Roos op

En wat gaat er weg? Echt niet een van de ”nieuwe” 135 meters. Overcapaciteit hebben ze zelf gecreeerd. Ik vaar al jaren met een 40 meter. Kan alles laden en ook zelf lossen (met kraan en lopende band) en kan overal komen. Kom om in het werk maar een klein schip is niet in de verkoop te vinden.

Geplaatst door: joris op