Het Luikse autonome havenbedrijf zag zijn zakencijfer met 7,45% groeien, naar bijna 4,4 miljoen euro. Het goederentransport over het water afzonderlijk ging ook met 3% vooruit en eindigde het jaar met bijna 16 miljoen ton, het op een na beste resultaat ooit, na 2008. Het containertransport ging met 31% vooruit. Dat is goed voor het equivalent van 74.431 teu, een nieuw absoluut record voor Luik. In 2017 verwelkomde Luik 116 kustvaarders, 28 meer dan in 2016. Ze vervoerden vooral speciale staalproducten, afkomstig uit Spanje of het VK en bestemd voor het VK, Ierland of Portugal.
Luik blijft vooral een binnenhaven voor grondstoffen voor de bouw (-2%), steen- en bruinkool, olieproducten (samen -4%) en tot grondstof omgevormd recyclingmateriaal (+5%), maar ook hout (+33%) wint er aan belang, terwijl landbouwproducten (-6%) er terrein verliezen. Volgens havenvoorzitter Willy Demeyer en algemeen directeur Emile-Louis Bertrand is de vooruitgang te danken aan steenkoolbedrijf Terval, dat zijn internationale marktaandeel vergrootte en aan de drie containerterminals in de haven, Liège Container Terminal, Euroports Inland Terminals en DP World Liège. Ook het toegenomen verbruik van houtpellets als brandstof in de elektriciteitscentrale van Engie in Awirs speelt een rol, net als het gebruik van industriële slakken in de plaatselijke cementfabrieken en de beslissing van Knauf om meer gebruik te maken van binnenschepen.
De achteruitgang van bouwgrondstoffen wijt het havenbestuur aan de afgenomen internationale vraag, die van olieproducten aan het relatief zachte weer en die van landbouwproducten aan de lagere productie van biobrandstoffen bij Biowanze.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?