Kosten in binnenvaart stijgen met ruim 4%

Binnenvaart

De kosten in de Nederlandse binnenvaart zullen dit jaar stijgen met 3,4 tot 5,9%, afhankelijk van het soort vervoer en de duur van de reis.

Dat voorspelt onderzoeksbureau Panteia in een rapport opgesteld in opdracht van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart. De kostenstijging wordt vooral veroorzaakt door de duurdere gasolie.

De olieprijsontwikkeling is overigens een onzekere factor. Laten we brandstof buiten beschouwing, dan komt de gemiddelde kostenstijging uit op 1,9 à 2,8%, denkt Panteia. De onderzoekers voorzien een ‘flinke’ toename van de arbeids- en onderhoudskosten.

Dat komt door de krapte op de arbeidsmarkt en beperkte capaciteit op de scheepswerven. Daar staat een daling van de kapitaalslasten tegenover als gevolg van de nog steeds lage rente.

Vorig jaar varieerde de kostprijsstijging in de binnenvaart van 2,7 tot 7,1% in vergelijking met 2016. De brandstofprijs liep met 14,8% toe. Dat hakt er vooral in bij de continuvaart (bijvoorbeeld de tank- en duwvaart). Laten we de oplopende prijs van gasolie buiten beschouwing, dan stegen de kosten vorig jaar met tussen 1 en 2,8%.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Kosten in binnenvaart stijgen met ruim 4% | NT

Kosten in binnenvaart stijgen met ruim 4%

Binnenvaart

De kosten in de Nederlandse binnenvaart zullen dit jaar stijgen met 3,4 tot 5,9%, afhankelijk van het soort vervoer en de duur van de reis.

Dat voorspelt onderzoeksbureau Panteia in een rapport opgesteld in opdracht van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart. De kostenstijging wordt vooral veroorzaakt door de duurdere gasolie.

De olieprijsontwikkeling is overigens een onzekere factor. Laten we brandstof buiten beschouwing, dan komt de gemiddelde kostenstijging uit op 1,9 à 2,8%, denkt Panteia. De onderzoekers voorzien een ‘flinke’ toename van de arbeids- en onderhoudskosten.

Dat komt door de krapte op de arbeidsmarkt en beperkte capaciteit op de scheepswerven. Daar staat een daling van de kapitaalslasten tegenover als gevolg van de nog steeds lage rente.

Vorig jaar varieerde de kostprijsstijging in de binnenvaart van 2,7 tot 7,1% in vergelijking met 2016. De brandstofprijs liep met 14,8% toe. Dat hakt er vooral in bij de continuvaart (bijvoorbeeld de tank- en duwvaart). Laten we de oplopende prijs van gasolie buiten beschouwing, dan stegen de kosten vorig jaar met tussen 1 en 2,8%.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement