De brief is ook gestuurd naar diverse andere overheden, waaronder de gemeente Deventer. Deze is verantwoordelijk voor het beheer van de plaatselijk haven, waar de sluisdeuren al sinds 6 augustus gesloten zijn.

De deuren zijn dichtgegaan door de aanhoudende droogte en de daarmee gepaard gaande lage waterstand. Vijf binnenvaartondernemers waren echter in de haven op het moment dat de deuren dicht zijn gegaan. Sindsdien kunnen zij niet weg. Dit zorgt voor veel schade, omdat ze geen andere opdrachten kunnen aannemen.

Toen ze de haven binnenkwamen, werd hen niets verteld over de aanstaande sluiting. Maar toen ze de haven weer wilden verlaten, was dat onmogelijk. Pas als het waterpeil fors is gestegen, gaan de deuren weer open. Hoe lang dat nog duur, is onduidelijk.

Ruimhartig compenseren

Belangenverenigingen ASV, BLN-Schuttevaer, CBRB, TLN en Evofenedex hebben daarom een gezamenlijke brief opgesteld. Daarin roepen zij onder meer het ministerie en de gemeente op om de gedupeerde binnenschippers ruimhartig te compenseren. Dat schrijft RTV Oost.

Zij doen overigens eenzelfde oproep voor het afsluiten van de Merwedebrug. In 2016 werd deze brug bij Gorcum afgesloten voor zwaar wegverkeer. Transporteurs moesten daardoor omrijden, wat uiteraard zorgde voor vertraging en extra brandstofkosten. Ook in dit geval moeten overheden een schadevergoeding betalen. Wat de diverse overheden van de oproep vinden, is nog niet duidelijk. 

Lees ook: