Future Proof Shipping lanceert tweede binnenvaartschip op waterstof

190 teu

Het Rotterdamse Future Proof Shipping (FPS) lanceert zijn tweede volledig emissievrije vrachtschip. De op waterstof aangedreven H2 Barge 2 gaat goederen verschepen over de Rijn tussen Rotterdam en Duisburg.

h2 barge 2 emissievrij vrachtschip
FPS heeft de ambitie om in de komende vijf jaar de bouw en exploitatie nog minstens acht emissievrije binnenvaart- en kustschepen te realiseren. Foto: FPS

De voormalige FPS Waal van 110 meter lang en bijna 12 meter breed onderging een transformatie bij Holland Shipyards Group (HSG), waar het werd gestript van alle verbrandingsmotoren en fossiele brandstoftanks. Die werden vervangen door een 100% emissievrij voortstuwingssysteem, dat bestaat uit PEM-brandstofcellen, waterstofopslag, accupakketten en een elektrische aandrijflijn.

Het schip heeft dankzij de brandstofcellen van Ballard een vermogen van 1,2 MW, aanzienlijk meer dan zijn voorganger (de H2 Barge 1) met 875kW. Het binnenvaartschip heeft een capaciteit van 190 teu.

Samenwerking

De lancering werd niet alleen mogelijk gemaakt door FPS, maar was een samenwerking tussen het door de EU gefinancierde Flagships-project en het door Interreg gefinancierde project ZEM Ports NS. Volgens Richard Klatten, ceo van FPS, laten dit schip en de samenwerking zien dat verscheping zonder uitstoot nu niet alleen mogelijk is, maar ook schaalbaar.

FPS heeft de ambitie om in de komende vijf jaar de bouw en exploitatie nog minstens acht emissievrije binnenvaart- en kustschepen te realiseren.

Future Proof Shipping lanceert tweede binnenvaartschip op waterstof | NT

Future Proof Shipping lanceert tweede binnenvaartschip op waterstof

190 teu

Het Rotterdamse Future Proof Shipping (FPS) lanceert zijn tweede volledig emissievrije vrachtschip. De op waterstof aangedreven H2 Barge 2 gaat goederen verschepen over de Rijn tussen Rotterdam en Duisburg.

h2 barge 2 emissievrij vrachtschip
FPS heeft de ambitie om in de komende vijf jaar de bouw en exploitatie nog minstens acht emissievrije binnenvaart- en kustschepen te realiseren. Foto: FPS

De voormalige FPS Waal van 110 meter lang en bijna 12 meter breed onderging een transformatie bij Holland Shipyards Group (HSG), waar het werd gestript van alle verbrandingsmotoren en fossiele brandstoftanks. Die werden vervangen door een 100% emissievrij voortstuwingssysteem, dat bestaat uit PEM-brandstofcellen, waterstofopslag, accupakketten en een elektrische aandrijflijn.

Het schip heeft dankzij de brandstofcellen van Ballard een vermogen van 1,2 MW, aanzienlijk meer dan zijn voorganger (de H2 Barge 1) met 875kW. Het binnenvaartschip heeft een capaciteit van 190 teu.

Samenwerking

De lancering werd niet alleen mogelijk gemaakt door FPS, maar was een samenwerking tussen het door de EU gefinancierde Flagships-project en het door Interreg gefinancierde project ZEM Ports NS. Volgens Richard Klatten, ceo van FPS, laten dit schip en de samenwerking zien dat verscheping zonder uitstoot nu niet alleen mogelijk is, maar ook schaalbaar.

FPS heeft de ambitie om in de komende vijf jaar de bouw en exploitatie nog minstens acht emissievrije binnenvaart- en kustschepen te realiseren.