Overname Kramer zorgvuldig begeleid met grondige kennis van de internationale markt

Brand Story

Afgelopen september is de Rotterdamse Kramer Group overgenomen door QTerminals. ‘Dat was een intensief proces waarbij wij zeer zorgvuldig begeleid zijn door Rick ter Maat van JBR’, vertelt André Kramer, die als CEO in de nieuwe samenstelling aanblijft. ‘Met name hun kennis van het internationale speelveld, hun ervaring in de logistieke havenwereld en hun financiële overname-kennis waren daarbij belangrijk.’

De ondertekening van de contracten voor de Kramer-overname. Foto: JBR
Deze Brand Story is afkomstig uit de jaarlijkse NT Oliebollenspecial.

Hoe ging dit van start?

‘Vorig jaar in september gaven mijn zussen en broer aan dat zij zich als aandeelhouder wilden terugtrekken. Met zijn vieren hadden we elk een kwart van de aandelen. Dan ga je rekenen en de opties verkennen. Een jaar eerder had ik al met JBR kennis gemaakt toen wij een ander bedrijf wilden overnemen. JBR’s zorgvuldigheid, kennis van zaken en de manier van begeleiden hadden indruk gemaakt, ook al ging die overname uiteindelijk niet door. En toen we vervolgens zelf ons bedrijf in de etalage wilden zetten, waren zij de vanzelfsprekende partner.’

Hoe verliep het proces verder?

‘In grote lijnen: JBR heeft zo’n zestig partijen over de hele wereld benaderd. Die voorselectie hebben ze heel minutieus gedaan. Daarbij hebben ze ons uit de wind gehouden; wij konden doorgaan met het bedrijf en de dagelijkse gang van zaken. Uiteindelijk bleven er zo’n vier partijen over die aan ons gepresenteerd werden. Die partijen hebben deelgenomen aan het competitieve overnameproces dat JBR begeleidde.’

Welke afwegingen waren daarbij opvallend?

‘QTerminals bleek een partij die een vergelijkbare visie op groei en toekomst heeft als wij. De klik in het eerste gesprek met de CEO van QTerminals – we hebben wel anderhalf uur gepraat, heel ontspannen – was daarbij heel belangrijk. Kramer is nu wel overgenomen, maar de naam Kramer blijft onderdeel van de nieuwe naam, en wat nog belangrijker is: de uitbreidingsplannen komen in grote lijnen overeen met degene die we zelf hadden. We onderzoeken bijvoorbeeld nu uitbreiding in Antwerpen en Duisburg. Het bedrijf blijft dus in feite hetzelfde, maar groeit door zoals we dat ook zelf hadden willen doen.’

Hoe waren de reacties van personeel en klanten?

‘Zeer positief. We hebben het personeel, in nauwe samenwerking met JBR natuurlijk, al in een vroeg stadium betrokken bij de plannen. Er is daardoor geen onrust ontstaan, alleen maar begrip en vertrouwen. En dat is ook wat de klanten hebben laten weten: ze hebben vertrouwen in de continuïteit en verdere groei van het bedrijf. De toekomst is door de overname op professionele wijze gewaarborgd.’

Dit verhaal is aan u verteld door JBR.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.

Overname Kramer zorgvuldig begeleid met grondige kennis van de internationale markt | NT

Overname Kramer zorgvuldig begeleid met grondige kennis van de internationale markt

Brand Story

Afgelopen september is de Rotterdamse Kramer Group overgenomen door QTerminals. ‘Dat was een intensief proces waarbij wij zeer zorgvuldig begeleid zijn door Rick ter Maat van JBR’, vertelt André Kramer, die als CEO in de nieuwe samenstelling aanblijft. ‘Met name hun kennis van het internationale speelveld, hun ervaring in de logistieke havenwereld en hun financiële overname-kennis waren daarbij belangrijk.’

De ondertekening van de contracten voor de Kramer-overname. Foto: JBR
Deze Brand Story is afkomstig uit de jaarlijkse NT Oliebollenspecial.

Hoe ging dit van start?

‘Vorig jaar in september gaven mijn zussen en broer aan dat zij zich als aandeelhouder wilden terugtrekken. Met zijn vieren hadden we elk een kwart van de aandelen. Dan ga je rekenen en de opties verkennen. Een jaar eerder had ik al met JBR kennis gemaakt toen wij een ander bedrijf wilden overnemen. JBR’s zorgvuldigheid, kennis van zaken en de manier van begeleiden hadden indruk gemaakt, ook al ging die overname uiteindelijk niet door. En toen we vervolgens zelf ons bedrijf in de etalage wilden zetten, waren zij de vanzelfsprekende partner.’

Hoe verliep het proces verder?

‘In grote lijnen: JBR heeft zo’n zestig partijen over de hele wereld benaderd. Die voorselectie hebben ze heel minutieus gedaan. Daarbij hebben ze ons uit de wind gehouden; wij konden doorgaan met het bedrijf en de dagelijkse gang van zaken. Uiteindelijk bleven er zo’n vier partijen over die aan ons gepresenteerd werden. Die partijen hebben deelgenomen aan het competitieve overnameproces dat JBR begeleidde.’

Welke afwegingen waren daarbij opvallend?

‘QTerminals bleek een partij die een vergelijkbare visie op groei en toekomst heeft als wij. De klik in het eerste gesprek met de CEO van QTerminals – we hebben wel anderhalf uur gepraat, heel ontspannen – was daarbij heel belangrijk. Kramer is nu wel overgenomen, maar de naam Kramer blijft onderdeel van de nieuwe naam, en wat nog belangrijker is: de uitbreidingsplannen komen in grote lijnen overeen met degene die we zelf hadden. We onderzoeken bijvoorbeeld nu uitbreiding in Antwerpen en Duisburg. Het bedrijf blijft dus in feite hetzelfde, maar groeit door zoals we dat ook zelf hadden willen doen.’

Hoe waren de reacties van personeel en klanten?

‘Zeer positief. We hebben het personeel, in nauwe samenwerking met JBR natuurlijk, al in een vroeg stadium betrokken bij de plannen. Er is daardoor geen onrust ontstaan, alleen maar begrip en vertrouwen. En dat is ook wat de klanten hebben laten weten: ze hebben vertrouwen in de continuïteit en verdere groei van het bedrijf. De toekomst is door de overname op professionele wijze gewaarborgd.’

Dit verhaal is aan u verteld door JBR.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.