Dozenschuivertje

Dat zonder transport alles stilstaat, weten we nu wel. Toch zijn sommigen er kennelijk nog steeds niet van overtuigd dat transport en logistiek belangrijke toevoegers van waarde zijn.

Je hebt zelfs, gelet op de ‘quote van de week’ vorige week op deze achterpagina, mensen met een in principe hoog kennisniveau die denken dat Nederland maar eens moest ophouden zich in de logistieke sector verder te versterken. Je kunt je volgens hen beter richten op pakweg de agro- en de nanotechnologie dan op die dozenschuiverij in lelijke warehouses waaraan onder de streep trouwens ook maar een schijntje wordt verdiend.

Wie logisch nadenkt, begrijpt natuurlijk wel dat zelfs de prachtigste producten die wij uitvinden volstrekt geen waarde hebben als we ze, bij gebrek aan logistiek, vervolgens niet naar de markt weten te verplaatsen. Die producten zouden trouwens niet tot stand kunnen komen omdat het aan de aanvoer van grond- en hulpstoffen zou ontbreken. We hebben de mond vol over de ‘commodities’, die de laatste tijd zo prijzig worden. Wel, logistiek is er daar één van, net als olie, graan, tropisch hardhout en ijzererts.

We kunnen, nee, moeten nadenken over slimmer gebruik van die grondstoffen, waaronder dus logistiek. Er moet op transport worden bespaard, steeds weer meer, telkens vernuftiger. Dat voorkomt dat het kostenaandeel van de factor logistiek in het totale product dat van de andere factoren gaat overwoekeren. De zogenoemde toegevoegde waarde van transport en logistiek moet, puur boekhoudkundig gezien, niet te groot worden, want dan doen we het met z’n allen uit een oogpunt van duurzaamheid compleet verkeerd.

Het is kennelijk nog altijd modieus, ongeveer net zoals de spijkerbroek, om te roepen dat ‘we’, Nederland in dit geval, wel zonder die transportsector kunnen. Zonder die achterlijke Betuwelijn, met z’n techniek uit de voor-vorige eeuw. Zonder dat extra asfalt, die wanstaltige, weideverpestende dozen en zich almaar uitbreidende overslagterreinen.

Ik daag deze schijngeleerden uit een patentoplossing voor de telekinese te verzinnen. Een Nobelprijs met bijbehorend geldbedrag hoeft daarvoor niet te worden uitgeloofd. Want wie met deze logistieke wereldvondst op de proppen komt, verdient er meer aan dan Warren Buffet met 125 jaar beleggen in Coca Cola.

Folkert Nicolai

Reacties

Helaas verzakt Nederland steeds verder in de onuitvoerbare theorieen van deze schijngeleerden, wij zullen ongetwijfeld in de toekomst steeds meer schade oplopen doordat dit soort mensen in posities terechtkomen waar men hen gelooft en beslissingen neemt.
Zij geloven nl dat je huizen en bruggen met een laptop bouwt , en met een e.mail goederen verstuurt. Kan ook niet anders want hun vrije tijd is voor 80% verknoeit aan computerspelletjes en internetten, en daar wordt je nou niet bepaald slim – s

Geplaatst door: Joop Hendriks op
Dozenschuivertje | NT

Dozenschuivertje

Dat zonder transport alles stilstaat, weten we nu wel. Toch zijn sommigen er kennelijk nog steeds niet van overtuigd dat transport en logistiek belangrijke toevoegers van waarde zijn.

Je hebt zelfs, gelet op de ‘quote van de week’ vorige week op deze achterpagina, mensen met een in principe hoog kennisniveau die denken dat Nederland maar eens moest ophouden zich in de logistieke sector verder te versterken. Je kunt je volgens hen beter richten op pakweg de agro- en de nanotechnologie dan op die dozenschuiverij in lelijke warehouses waaraan onder de streep trouwens ook maar een schijntje wordt verdiend.

Wie logisch nadenkt, begrijpt natuurlijk wel dat zelfs de prachtigste producten die wij uitvinden volstrekt geen waarde hebben als we ze, bij gebrek aan logistiek, vervolgens niet naar de markt weten te verplaatsen. Die producten zouden trouwens niet tot stand kunnen komen omdat het aan de aanvoer van grond- en hulpstoffen zou ontbreken. We hebben de mond vol over de ‘commodities’, die de laatste tijd zo prijzig worden. Wel, logistiek is er daar één van, net als olie, graan, tropisch hardhout en ijzererts.

We kunnen, nee, moeten nadenken over slimmer gebruik van die grondstoffen, waaronder dus logistiek. Er moet op transport worden bespaard, steeds weer meer, telkens vernuftiger. Dat voorkomt dat het kostenaandeel van de factor logistiek in het totale product dat van de andere factoren gaat overwoekeren. De zogenoemde toegevoegde waarde van transport en logistiek moet, puur boekhoudkundig gezien, niet te groot worden, want dan doen we het met z’n allen uit een oogpunt van duurzaamheid compleet verkeerd.

Het is kennelijk nog altijd modieus, ongeveer net zoals de spijkerbroek, om te roepen dat ‘we’, Nederland in dit geval, wel zonder die transportsector kunnen. Zonder die achterlijke Betuwelijn, met z’n techniek uit de voor-vorige eeuw. Zonder dat extra asfalt, die wanstaltige, weideverpestende dozen en zich almaar uitbreidende overslagterreinen.

Ik daag deze schijngeleerden uit een patentoplossing voor de telekinese te verzinnen. Een Nobelprijs met bijbehorend geldbedrag hoeft daarvoor niet te worden uitgeloofd. Want wie met deze logistieke wereldvondst op de proppen komt, verdient er meer aan dan Warren Buffet met 125 jaar beleggen in Coca Cola.

Folkert Nicolai

Reacties

Helaas verzakt Nederland steeds verder in de onuitvoerbare theorieen van deze schijngeleerden, wij zullen ongetwijfeld in de toekomst steeds meer schade oplopen doordat dit soort mensen in posities terechtkomen waar men hen gelooft en beslissingen neemt.
Zij geloven nl dat je huizen en bruggen met een laptop bouwt , en met een e.mail goederen verstuurt. Kan ook niet anders want hun vrije tijd is voor 80% verknoeit aan computerspelletjes en internetten, en daar wordt je nou niet bepaald slim – s

Geplaatst door: Joop Hendriks op