Snel ‘vrienden’ worden met 100 verladers

Vorige week was ik op de logistieke beurs in München, de grootste van Europa en bevolkt met tal van bedrijven, havens en logistieke regio’s.

Iedereen profileert niet alleen zichzelf, maar flaneert nadrukkelijk met logo’s van bevriende organisaties, die samen een netwerk vormen. In de lobby van het hotel zat ik nog wat op het geweldige netwerk internet. Relatief vrij toegankelijk, goedkoop en compleet.

Zie hier het probleem van logistieke aanbieders. Ze hebben soms een respectabel netwerk, maar nooit volledig en uiteindelijk is er maar één partij die een contract afsluit en de regie voert. Niemand heeft volledig overzicht. We kunnen vrienden gaan bellen maar stellen die dat wel op prijs?

Een alomvattend google-achtig regiecenter met alle denkbare synchromodale oplossingen is misschien niet mogelijk uit oogpunt van kartelvorming maar een paar van die aanbieders kan geen kwaad, dunkt me. ECT bijvoorbeeld is vrij ver met de synchromodale aanpak en heeft ook het grootste Europese terminalnetwerk. Maar wie regelt de noodzakelijke ‘vrienden’? Facebook en twitter zullen niet helpen vrees ik, wel vertrouwen (en contracten) van de verladende partijen. Misschien wordt het tijd dat iemand met 100 grote verladers gaat praten en snel ‘vrienden’ wordt…

Marcel Michon

Snel ‘vrienden’ worden met 100 verladers | NT

Snel ‘vrienden’ worden met 100 verladers

Vorige week was ik op de logistieke beurs in München, de grootste van Europa en bevolkt met tal van bedrijven, havens en logistieke regio’s.

Iedereen profileert niet alleen zichzelf, maar flaneert nadrukkelijk met logo’s van bevriende organisaties, die samen een netwerk vormen. In de lobby van het hotel zat ik nog wat op het geweldige netwerk internet. Relatief vrij toegankelijk, goedkoop en compleet.

Zie hier het probleem van logistieke aanbieders. Ze hebben soms een respectabel netwerk, maar nooit volledig en uiteindelijk is er maar één partij die een contract afsluit en de regie voert. Niemand heeft volledig overzicht. We kunnen vrienden gaan bellen maar stellen die dat wel op prijs?

Een alomvattend google-achtig regiecenter met alle denkbare synchromodale oplossingen is misschien niet mogelijk uit oogpunt van kartelvorming maar een paar van die aanbieders kan geen kwaad, dunkt me. ECT bijvoorbeeld is vrij ver met de synchromodale aanpak en heeft ook het grootste Europese terminalnetwerk. Maar wie regelt de noodzakelijke ‘vrienden’? Facebook en twitter zullen niet helpen vrees ik, wel vertrouwen (en contracten) van de verladende partijen. Misschien wordt het tijd dat iemand met 100 grote verladers gaat praten en snel ‘vrienden’ wordt…

Marcel Michon