Met het project Digitaal Vooraanmelden op Schiphol geven we in het afhandelingsproces sinds begin van dit jaar digitale gegevens voorrang boven papieren documenten, en dat mag gerust een kleine revolutie worden genoemd. De vrachtafhandelaars op Schiphol weten namelijk niet goed genoeg wat er wanneer op ze afkomt. En zo kunnen ze zich dus niet goed voorbereiden op wat op hen afkomt, met soms wachttijden en irritatie bij de truckers tot gevolg. De afgelopen maanden is hard gewerkt aan een neutraal platform waar lokale exportvracht op Schiphol digitaal kan worden vooraangemeld. Alle afhandelaars hebben een ‘best effort’-verklaring getekend met de belofte dat die vracht voorrang krijgt in hun proces. Digital First.

De voordelen van dit traject zijn groot voor iedereen. De vrachtafhandelaar weet wat er aan zit te komen en kan daardoor zijn werkzaamheden beter plannen, tot en met de zogenaamde aviation security status. En expediteur en vervoerder weten dat de juiste data al vroeg in het proces bij de afhandelaar liggen. Er hoeven geen stapels papieren meer te worden overlegd en gecontroleerd te worden bij balies. Het proces verloopt meer voorspelbaar en soepel.

Een volgende stap, en belangrijk in het proces: expediteur en vervoerder overleggen via dit platform (direct of vanuit andere systemen) over het meest optimale moment om aan te leveren. Daarmee gaan wachttijden bij afhandelaars in de toekomst tot het verleden behoren. Dit is een essentiële stap richting de toekomst van de vrachtketen op Schiphol. Want het blijft niet bij het digitaal vooraanmelden van exportvracht. Ook de luchtvrachttrucking, de zogeheten road feeder services, wordt straks op het systeem van vooraanmelden aangesloten. Ook hier valt veel tijdwinst te pakken, met efficiëntere ketens.

Met afhandelaars en expediteurs zijn we ook bezig met het automatisch nomineren en digitaal vooraanmelden van importvracht. Dit om er zeker van te zijn dat binnenkomende luchtvracht bij de juiste ontvanger aankomt. Al denken anderen daar soms anders over: ook in de luchtvracht zien we de ondermijnende criminaliteit stijgen. Met de juiste afstemming van de fysieke- en de datastromen maak je het criminelen zo lastig mogelijk. Een set van data-elementen zorgt ervoor dat luchtvracht op een afgesproken moment aan de juiste partij kan worden overgedragen.

De puzzelstukjes van een vergaande digitalisering van de luchtvrachtketen beginnen in elkaar te passen. De betrokken partijen op Schiphol hebben een scherp beeld van de stappen die gezet moeten worden. Technisch zijn we daartoe zeker in staat. Maar techniek alleen is niet voldoende. We moeten die nieuwe data-infrastructuur ook echt gaan gebruiken! Niet voort blijven hobbelen op de provinciale parallelweg omdat we dat altijd al zo deden. Voor het project Digitaal Vooraanmelden is dat nu de grootste uitdaging: verandering breed in de sector doorgevoerd te krijgen. Die is moeilijk, merken we. We zijn als sector vaak zo druk met de dagelijkse gang van zaken, dat het implementeren van nieuwe processen er even bij in schiet. We compenseren dat dan, door weer een tandje bij te zetten en nog wat harder te gaan werken. Mijn boodschap: Doorbreek dat. Werk slim en meld luchtvracht digitaal vooraf aan.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding