Logistieke innovatie en verduurzaming in het Noorden bij Oldenburger Fritom

NT Oliebollenspecial 2022
‘Door continu te investeren in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers kunnen we ons blijvend onderscheiden op het wereldtoneel’, vertelt René Dale, ceo van Oldenburger|Fritom Logistic Solutions.
Oldenburger Fritom
Foto: Oldenburger Fritom
Deze Brand Story is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2022
De hoofdvestiging van familiebedrijf Oldenburger|Fritom bevindt zich in Veendam, in de provincie Groningen. Van hieruit biedt de innovatieve logistieke dienstverlener oplossingen in uiteenlopende sectoren, waaronder hightech, food, packaging, healthcare en fast moving consumer goods.
‘Deze grote diversiteit weerspiegelt het aantrekkelijke vestigingsklimaat van het Noorden. De meeste van onze klantrelaties hebben hier een of meerdere productielocaties en zijn, net als Oldenburger|Fritom, wereldwijd actief. Het Noorden biedt ruimte, heeft sterke economische pijlers en grenst grotendeels aan Duitsland, onze belangrijkste handelspartner.’Daarnaast werken regionale bedrijven, kennisinstellingen en overheden intensief samen aan toekomstgerichte innovaties. Het gedeelde doel is om elkaar te versterken en de regio internationaal op de kaart te zetten. ‘Met succes. Het Noorden manifesteert zich steeds nadrukkelijker als Europees koploper. Onder meer in healthy ageing, circulaire plastics en groene waterstoftechnologie.’

BREEAM-primeur

Door te anticiperen op wat voor haar klantrelaties belangrijk wordt, weet ook Oldenburger|Fritom regelmatig een koploperspositie te vervullen. ‘In 2018 bouwden we als eerste logistieke dienstverlener in het Noorden een distributiecentrum volgens het hoogste BREEAM-­niveau, 5-sterren Outstanding.’ BREEAM is het keurmerk voor duurzaam vastgoed dat wereldwijd wordt toegepast. De ambitie van Oldenburger|Fritom om voor het hoogste niveau te gaan werd versterkt door de aardbevingsproblematiek in de provincie Groningen. ‘Daarom is ons distributiecentrum zowel aardbevingsbestendig als all-electric gebouwd, zonder gasaansluiting.’

Er zijn energiezuinige warmtepompen geïnstalleerd, LED-verlichting en een zonnepark van 1600 zonnepanelen. Dankzij een wadi, een bufferings- en infiltratievoorziening op het naastgelegen terrein, is het distributiecentrum behalve energieneutraal ook hydrologisch neutraal. ‘Dit wordt zeer gewaardeerd door onze klantrelaties. Met ons als hun logistieke partner kiezen zij voor een innovatief verlengstuk van hun duurzaamheidsbeleid zonder hierin zelf te hoeven investeren.’

Ketenregie

Oldenburger|Fritom werd in 1917 opgericht, voert trots het predicaat Hofleverancier en is onderdeel van de Fritom Logistic Solutions Group. Sinds 2004 heeft het familiebedrijf zich ontwikkeld van een lokale transportonderneming tot een innovatieve logistieke dienstverlener die wereldwijd optreedt als ketenregisseur. ‘Deze strategische transformatie heeft vooral vorm gekregen door de veranderende dynamiek van de klantvraag. Naast wegtransport, het fundament waarop ons bedrijf is gebouwd, voeren we nu ook de regie over luchtvracht, zeevracht en intermodaal transport.’

Met een wereldwijd netwerk staat Oldenburger|Fritom inmiddels bekend als luchtvrachtspecialist van het Noorden. De ketenregisseur is IATA-lid, beschikt over de status van Erkend Agent en over de AEO-C- en AEO-S-vergunningen voor douane en veiligheid. Om klantrelaties hierbij optimaal van dienst te kunnen zijn werd in 2016 een branche-office op Schiphol geopend.

Foto Oldenburger Fritom
Foto: Oldenburger Fritom

Sectorspecifiek

Ook op het gebied van warehousing is Oldenburger|Fritom voortdurend in ontwikkeling. Dit vindt plaats binnen haar vestigingen in Veendam, Emmen, het Hongaarse Tatabánya en het Italiaanse Bergamo. De Lean Six Sigma-methode loopt daarbij als rode draad door de organisatie en bedrijfsvoering van het familiebedrijf. ‘We stellen onze klantrelaties centraal bij alles wat we doen. Onze focus ligt op het aanbieden van toegevoegde waarde, waarbij innovaties en duurzame kwaliteit de boventoon voeren. Doordat we langdurige partnerships aangaan met onze klantrelaties, kunnen we ons toeleggen op sectorspecifieke oplossingen.’

Zo werd voor klantrelaties in de hightechsector een innovatief direct shipments-netwerk opgezet, waarin goederen op route worden verladen en uitgeleverd. Tevens heeft Oldenburger|Fritom voor klantrelaties in verschillende sectoren hoogwaardige B2B en B2C fulfilment operaties ingericht voor het complete beheer van webshops.

Flexibel

De meeste logistieke oplossingen van Oldenburger|Fritom worden na een zorgvuldige voorbereidingsperiode aangeboden. Tegelijkertijd wordt er snel en flexibel geschakeld als de markt daarom vraagt. Een voorbeeld hiervan is het behalen van de ISO 13485-certificering voor medische hulpmiddelen.

‘Direct na de uitbraak van het coronavirus werden we veelvuldig benaderd door zowel bestaande als nieuwe klantrelaties in de medische en farmaceutische industrie. Zij deden, en doen, met name een beroep op onze expertise in luchtvracht en warehousing. Hiervoor gelden speciale vereisten, waardoor we binnen een week hebben besloten om het ISO 13485-certificaat te behalen.’ Omdat Oldenburger|Fritom veelzijdig is gecertificeerd, behaalde zij het certificaat al binnen een half jaar.

Groeimindset

Vandaag de dag uit de impact van corona op wereldwijde supply chains zich nog steeds in een toegenomen vraag naar luchtvrachtzendingen. ‘Datzelfde geldt voor onze e-fulfilment-oplossingen. Onze eerder gedane investeringen in een geavanceerde digitale infrastructuur dragen hier zonder meer aan bij.’ Volgens Dale zijn het echter vooral de investeringen in menselijk kapitaal die ervoor zorgen dat het bedrijf de groei probleemloos aankan. ‘Door continu te investeren in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers kan Oldenburger|Fritom zich blijvend onderscheiden op het wereldtoneel.’

Onder de noemer ‘continuous learning’ krijgt iedere medewerker de mogelijkheid om een opleiding te volgen naast het werk. Verder worden jaarlijks meerdere sessies in persoonlijk coachend leiderschap georganiseerd. ‘De focus ligt op een groeimindset in plaats van een fixed mindset.’ Medewerkers leren zo hoe ze beter met veranderingen om kunnen gaan. ‘Onze groeimindset-cultuur vormt de basis van onze innovatieve en duurzame oplossingen waardoor we de toekomst met vertrouwen tegemoetzien.’

Deze Brand Story is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2022
Logistieke innovatie en verduurzaming in het Noorden bij Oldenburger Fritom | NT

Logistieke innovatie en verduurzaming in het Noorden bij Oldenburger Fritom

NT Oliebollenspecial 2022
‘Door continu te investeren in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers kunnen we ons blijvend onderscheiden op het wereldtoneel’, vertelt René Dale, ceo van Oldenburger|Fritom Logistic Solutions.
Oldenburger Fritom
Foto: Oldenburger Fritom
Deze Brand Story is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2022
De hoofdvestiging van familiebedrijf Oldenburger|Fritom bevindt zich in Veendam, in de provincie Groningen. Van hieruit biedt de innovatieve logistieke dienstverlener oplossingen in uiteenlopende sectoren, waaronder hightech, food, packaging, healthcare en fast moving consumer goods.
‘Deze grote diversiteit weerspiegelt het aantrekkelijke vestigingsklimaat van het Noorden. De meeste van onze klantrelaties hebben hier een of meerdere productielocaties en zijn, net als Oldenburger|Fritom, wereldwijd actief. Het Noorden biedt ruimte, heeft sterke economische pijlers en grenst grotendeels aan Duitsland, onze belangrijkste handelspartner.’Daarnaast werken regionale bedrijven, kennisinstellingen en overheden intensief samen aan toekomstgerichte innovaties. Het gedeelde doel is om elkaar te versterken en de regio internationaal op de kaart te zetten. ‘Met succes. Het Noorden manifesteert zich steeds nadrukkelijker als Europees koploper. Onder meer in healthy ageing, circulaire plastics en groene waterstoftechnologie.’

BREEAM-primeur

Door te anticiperen op wat voor haar klantrelaties belangrijk wordt, weet ook Oldenburger|Fritom regelmatig een koploperspositie te vervullen. ‘In 2018 bouwden we als eerste logistieke dienstverlener in het Noorden een distributiecentrum volgens het hoogste BREEAM-­niveau, 5-sterren Outstanding.’ BREEAM is het keurmerk voor duurzaam vastgoed dat wereldwijd wordt toegepast. De ambitie van Oldenburger|Fritom om voor het hoogste niveau te gaan werd versterkt door de aardbevingsproblematiek in de provincie Groningen. ‘Daarom is ons distributiecentrum zowel aardbevingsbestendig als all-electric gebouwd, zonder gasaansluiting.’

Er zijn energiezuinige warmtepompen geïnstalleerd, LED-verlichting en een zonnepark van 1600 zonnepanelen. Dankzij een wadi, een bufferings- en infiltratievoorziening op het naastgelegen terrein, is het distributiecentrum behalve energieneutraal ook hydrologisch neutraal. ‘Dit wordt zeer gewaardeerd door onze klantrelaties. Met ons als hun logistieke partner kiezen zij voor een innovatief verlengstuk van hun duurzaamheidsbeleid zonder hierin zelf te hoeven investeren.’

Ketenregie

Oldenburger|Fritom werd in 1917 opgericht, voert trots het predicaat Hofleverancier en is onderdeel van de Fritom Logistic Solutions Group. Sinds 2004 heeft het familiebedrijf zich ontwikkeld van een lokale transportonderneming tot een innovatieve logistieke dienstverlener die wereldwijd optreedt als ketenregisseur. ‘Deze strategische transformatie heeft vooral vorm gekregen door de veranderende dynamiek van de klantvraag. Naast wegtransport, het fundament waarop ons bedrijf is gebouwd, voeren we nu ook de regie over luchtvracht, zeevracht en intermodaal transport.’

Met een wereldwijd netwerk staat Oldenburger|Fritom inmiddels bekend als luchtvrachtspecialist van het Noorden. De ketenregisseur is IATA-lid, beschikt over de status van Erkend Agent en over de AEO-C- en AEO-S-vergunningen voor douane en veiligheid. Om klantrelaties hierbij optimaal van dienst te kunnen zijn werd in 2016 een branche-office op Schiphol geopend.

Foto Oldenburger Fritom
Foto: Oldenburger Fritom

Sectorspecifiek

Ook op het gebied van warehousing is Oldenburger|Fritom voortdurend in ontwikkeling. Dit vindt plaats binnen haar vestigingen in Veendam, Emmen, het Hongaarse Tatabánya en het Italiaanse Bergamo. De Lean Six Sigma-methode loopt daarbij als rode draad door de organisatie en bedrijfsvoering van het familiebedrijf. ‘We stellen onze klantrelaties centraal bij alles wat we doen. Onze focus ligt op het aanbieden van toegevoegde waarde, waarbij innovaties en duurzame kwaliteit de boventoon voeren. Doordat we langdurige partnerships aangaan met onze klantrelaties, kunnen we ons toeleggen op sectorspecifieke oplossingen.’

Zo werd voor klantrelaties in de hightechsector een innovatief direct shipments-netwerk opgezet, waarin goederen op route worden verladen en uitgeleverd. Tevens heeft Oldenburger|Fritom voor klantrelaties in verschillende sectoren hoogwaardige B2B en B2C fulfilment operaties ingericht voor het complete beheer van webshops.

Flexibel

De meeste logistieke oplossingen van Oldenburger|Fritom worden na een zorgvuldige voorbereidingsperiode aangeboden. Tegelijkertijd wordt er snel en flexibel geschakeld als de markt daarom vraagt. Een voorbeeld hiervan is het behalen van de ISO 13485-certificering voor medische hulpmiddelen.

‘Direct na de uitbraak van het coronavirus werden we veelvuldig benaderd door zowel bestaande als nieuwe klantrelaties in de medische en farmaceutische industrie. Zij deden, en doen, met name een beroep op onze expertise in luchtvracht en warehousing. Hiervoor gelden speciale vereisten, waardoor we binnen een week hebben besloten om het ISO 13485-certificaat te behalen.’ Omdat Oldenburger|Fritom veelzijdig is gecertificeerd, behaalde zij het certificaat al binnen een half jaar.

Groeimindset

Vandaag de dag uit de impact van corona op wereldwijde supply chains zich nog steeds in een toegenomen vraag naar luchtvrachtzendingen. ‘Datzelfde geldt voor onze e-fulfilment-oplossingen. Onze eerder gedane investeringen in een geavanceerde digitale infrastructuur dragen hier zonder meer aan bij.’ Volgens Dale zijn het echter vooral de investeringen in menselijk kapitaal die ervoor zorgen dat het bedrijf de groei probleemloos aankan. ‘Door continu te investeren in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers kan Oldenburger|Fritom zich blijvend onderscheiden op het wereldtoneel.’

Onder de noemer ‘continuous learning’ krijgt iedere medewerker de mogelijkheid om een opleiding te volgen naast het werk. Verder worden jaarlijks meerdere sessies in persoonlijk coachend leiderschap georganiseerd. ‘De focus ligt op een groeimindset in plaats van een fixed mindset.’ Medewerkers leren zo hoe ze beter met veranderingen om kunnen gaan. ‘Onze groeimindset-cultuur vormt de basis van onze innovatieve en duurzame oplossingen waardoor we de toekomst met vertrouwen tegemoetzien.’

Deze Brand Story is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2022