Successen bij de lobby voor het verbeteren van het welzijn van beroepschauffeurs

NT Oliebollenspecial 2022

Met zijn ruim 23 jaar ervaring als internationaal chauffeur weet Aschwin Cannoo waar hij over praat. Vijf jaar geleden richtte hij de organisatie TransportEffect op om samen met zijn Facebookplatform ChauffeurNieuws2.0 het welzijn van de beroepschauffeur te waarborgen en te verbeteren.

Aschwin Cannoo, ChauffeursNieuws2.0
Foto: Aschwin Cannoo
Deze Brand Story is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2022

En zijn initiatief heeft effect. Veel effect. Met ruim 92.000 volgers op Facebook – en dat aantal groeit met de dag – heeft hij een krachtige stem ontwikkeld, een stem die gehoord én gevraagd wordt. Bij ministeries, bij transportorganisaties, bij belangenorganisaties, in binnen- én buitenland.

Invloed

Het netwerk van Cannoo is groot en invloedrijk. Met bijvoorbeeld Eurocommissaris Vera Tax heeft hij een kort lijntje en hij spreekt regelmatig met de beleidsmedewerkers van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). Cannoo vindt het belangrijk dat het hele plaatje wordt gezien voordat er regels en wetten worden ontwikkeld.

‘Om welzijn voor de beroepschauffeur te waarborgen moet je bij de politiek beginnen. Regels moeten uitvoerbaar zijn en daarbij moeten regels tot verbetering lijden’, aldus Cannoo. Ook transportbedrijven moeten kapitaalkrachtig zijn of worden om voor hun personeel te kunnen zorgen. Daarom vindt Cannoo het belangrijk dat er bruggen worden gebouwd waar iedereen wat aan heeft. ‘Samenwerken is hier het toverwoord.’

Cao

Werkdruk vindt Cannoo een belangrijk punt en met de huidige technieken moeten we oppassen dat er een balans blijft tussen werkgever en werknemer. Cannoo werkt onder andere aan een protocol dat de werkdruk moet bewaken. Volgens Cannoo is het niet nodig om daadwerkelijk aan een cao-tafel te zitten. Cannoo vindt het belangrijker dat hij aan alle partijen de stem van de beroepschauffeur kan overdragen en zodoende de wensen kracht bij kan zetten waar het hoort. Wie uiteindelijk de boodschap op tafel legt, vindt Cannoo dus niet belangrijk.

‘Wel is van belang dat het een goede boodschap is en dat bereik je door bruggen te bouwen met alle partijen. Zo hebben we de afgelopen keer gezien dat er weinig overleg nodig was om tot een acceptabele cao te komen. De werkgevers kwamen snel met een serieus bod qua loonsverhoging.’ Cannoo ziet het aankomend jaar dan ook als een jaar met mogelijkheden waarbij rekening wort gehouden met het welzijn van bedrijven en beroepschauffeurs.

Toekomst

Cannoo is realistisch en weet dat er nog veel kwesties verbeterd kunnen worden. Via zijn platforms en webpagina met alle trouwe volgers is nu het moment.

Deze Brand Story is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2022
Successen bij de lobby voor het verbeteren van het welzijn van beroepschauffeurs | NT

Successen bij de lobby voor het verbeteren van het welzijn van beroepschauffeurs

NT Oliebollenspecial 2022

Met zijn ruim 23 jaar ervaring als internationaal chauffeur weet Aschwin Cannoo waar hij over praat. Vijf jaar geleden richtte hij de organisatie TransportEffect op om samen met zijn Facebookplatform ChauffeurNieuws2.0 het welzijn van de beroepschauffeur te waarborgen en te verbeteren.

Aschwin Cannoo, ChauffeursNieuws2.0
Foto: Aschwin Cannoo
Deze Brand Story is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2022

En zijn initiatief heeft effect. Veel effect. Met ruim 92.000 volgers op Facebook – en dat aantal groeit met de dag – heeft hij een krachtige stem ontwikkeld, een stem die gehoord én gevraagd wordt. Bij ministeries, bij transportorganisaties, bij belangenorganisaties, in binnen- én buitenland.

Invloed

Het netwerk van Cannoo is groot en invloedrijk. Met bijvoorbeeld Eurocommissaris Vera Tax heeft hij een kort lijntje en hij spreekt regelmatig met de beleidsmedewerkers van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). Cannoo vindt het belangrijk dat het hele plaatje wordt gezien voordat er regels en wetten worden ontwikkeld.

‘Om welzijn voor de beroepschauffeur te waarborgen moet je bij de politiek beginnen. Regels moeten uitvoerbaar zijn en daarbij moeten regels tot verbetering lijden’, aldus Cannoo. Ook transportbedrijven moeten kapitaalkrachtig zijn of worden om voor hun personeel te kunnen zorgen. Daarom vindt Cannoo het belangrijk dat er bruggen worden gebouwd waar iedereen wat aan heeft. ‘Samenwerken is hier het toverwoord.’

Cao

Werkdruk vindt Cannoo een belangrijk punt en met de huidige technieken moeten we oppassen dat er een balans blijft tussen werkgever en werknemer. Cannoo werkt onder andere aan een protocol dat de werkdruk moet bewaken. Volgens Cannoo is het niet nodig om daadwerkelijk aan een cao-tafel te zitten. Cannoo vindt het belangrijker dat hij aan alle partijen de stem van de beroepschauffeur kan overdragen en zodoende de wensen kracht bij kan zetten waar het hoort. Wie uiteindelijk de boodschap op tafel legt, vindt Cannoo dus niet belangrijk.

‘Wel is van belang dat het een goede boodschap is en dat bereik je door bruggen te bouwen met alle partijen. Zo hebben we de afgelopen keer gezien dat er weinig overleg nodig was om tot een acceptabele cao te komen. De werkgevers kwamen snel met een serieus bod qua loonsverhoging.’ Cannoo ziet het aankomend jaar dan ook als een jaar met mogelijkheden waarbij rekening wort gehouden met het welzijn van bedrijven en beroepschauffeurs.

Toekomst

Cannoo is realistisch en weet dat er nog veel kwesties verbeterd kunnen worden. Via zijn platforms en webpagina met alle trouwe volgers is nu het moment.

Deze Brand Story is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2022