Nationale-Nederlanden wil naar een veilig en duurzaam verkeersklimaat en tegelijkertijd de verzekerbaarheid vergroten. ‘Een mkb’er met tien voertuigen heeft veel grip op zijn wagenpark, hij weet precies wat er gebeurt. Bij een groter wagenpark van 200 voertuigen zitten er meer lagen tussen top en chauffeur. Daardoor is vaak de betrokkenheid wat minder’, weet Buurke.
‘In de huidige tijd van personeelskrapte is het vaak moeilijker de schadelast te beheersen. Bedrijven kunnen minder kieskeurig zijn in hun personeelsbeleid en hebben moeite ervaren personeel te vinden. Bij transportbedrijven valt dat gelukkig nog mee, omdat chauffeurs een groot rijbewijs moeten hebben. Op een bestelbus is een rijbewijs B voldoende en is de screening wat minder strak. Dit kan leiden tot meer schade, zeker als de werkdruk hoog is.’
Rijgedrag verbeteren met Hello Mobility
Om ondernemers te ondersteunen bij het wagenparkbeheer heeft Nationale-Nederlanden enkele jaren geleden de dienst Hello Mobility op de markt gebracht. Met Hello Mobility kunnen bedrijven het rijgedrag van hun chauffeurs monitoren. Ondernemers worden gecoacht om het rijgedrag van hun werknemers te verbeteren.
Buurke: ‘Meten is weten, ondernemers zien aan de hand van rijscores precies welke chauffeurs aandacht nodig hebben. We bieden ondernemers met grote wagenparken komend jaar gratis coaching door Hello Mobility aan. Voor het inzicht voegen we gegevens uit de bestaande Telematica- apparatuur van de ondernemer samen in het Hello Mobility-dashboard. Als verzekeraar hebben we overigens geen inzage in de persoonsgegevens van chauffeurs. De ondernemer stelt met de coach van Hello Mobility een plan op voor minder schades, minder onderhoud en minder CO2-uitstoot en daar is iedereen bij gebaat.’