Douaneformaliteiten: appeltje-eitje

NT Oliebollenspecial 2022

De onafhankelijke douane-expediteur RCS (Rotterdam Customs Services) is twee jaar geleden ontstaan vanuit Logistic Business Partners. Het jonge bedrijf koppelt groeiambitie aan de ervaring van gepokte en gemazelde douane-expediteurs.

Kantoor RCS
Foto: RCS
Deze Brand Story is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2022

‘Klanten zijn hier nog klanten, geen nummers’, vertelt General Manager Robert van den Tol. ‘Wie belt, krijgt een persoon aan de telefoon, een professional die meedenkt en met oplossingen komt. Snelheid van handelen is het devies; dat kan zelfs 24/7 gedaan worden. De toegankelijke export-portal die voor de klanten gebouwd is, bevat de nieuwste programmatuur en fungeert als een dynamisch EDI-systeem met directe koppelingen naar de eigen douane-agenten in het Verenigd Koninkrijk. Hierdoor is het proces van uitvoer tot aan invoer nauwkeuriger en vooral sneller.’

Proactief meedenken

Het VK is, gezien de opgebouwde Brexit-ervaring van de afgelopen jaren, prioriteit nummer één voor RCS. Afgelopen jaar zijn er maar liefst 120.000 uitvoeraangiftes in voornamelijk groente en fruit, maar ook in overige goederen, voor klanten naar de UK verzorgd; een aanzienlijk deel van de totale Nederlandse export. Maar het bedrijf denkt proactief mee met de klant en is bijvoorbeeld momenteel bezig met het uitbreiden van de dienstverlening. RCS verzorgt ook de documentatie voor goederen die geëxporteerd worden naar bijvoorbeeld de Verenigde Staten, of voor de invoer van goederen afkomstig uit onder meer China. Dit gebeurt voor zowel Nederlandse ex- en importeurs als ex- en importeurs gevestigd in de overige EU-lidstaten.

Veel ervaring

‘Het is fijn werken hier’, zegt Van den Tol. ‘We kunnen snel schakelen, collega’s denken mee met elkaar, springen voor elkaar in, lossen problemen voor de klant op, creëren voortgang.’ Hij heeft met zijn toepasselijke achternaam inmiddels 17 jaar ervaring in douanezaken opgebouwd. ‘We werken met een kleine twintig collega’s. Dat betekent dat we ook voor klanten het volledige pakket kunnen overnemen, niet alleen de aangifte doen. Aan de klant de keus. Als die te weinig medewerkers heeft op de douane-afdeling kunnen wij het werk eenvoudigweg van hem overnemen.’

Media-offensief

RCS houdt zijn expertise overigens niet voor zichzelf. De komende maanden wordt er een media-offensief gelanceerd waarbij de opgebouwde kennis met de klant wordt gedeeld. Robert: ‘Door vraag en antwoord op de sociale media, door podcasts, door korte filmpjes. Je kunt als klant hiermee snel je eigen kennis en inzicht vergroten, waardoor je beter weet wat er allemaal komt kijken bij douane-afhandeling. Het is voor ons al gesneden koek, en we willen dat de klant ook meer inzicht krijgt in het douanewerk. Dan is het voor iedereen appeltje-eitje!’

Deze Brand Story is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2022
Douaneformaliteiten: appeltje-eitje | NT

Douaneformaliteiten: appeltje-eitje

NT Oliebollenspecial 2022

De onafhankelijke douane-expediteur RCS (Rotterdam Customs Services) is twee jaar geleden ontstaan vanuit Logistic Business Partners. Het jonge bedrijf koppelt groeiambitie aan de ervaring van gepokte en gemazelde douane-expediteurs.

Kantoor RCS
Foto: RCS
Deze Brand Story is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2022

‘Klanten zijn hier nog klanten, geen nummers’, vertelt General Manager Robert van den Tol. ‘Wie belt, krijgt een persoon aan de telefoon, een professional die meedenkt en met oplossingen komt. Snelheid van handelen is het devies; dat kan zelfs 24/7 gedaan worden. De toegankelijke export-portal die voor de klanten gebouwd is, bevat de nieuwste programmatuur en fungeert als een dynamisch EDI-systeem met directe koppelingen naar de eigen douane-agenten in het Verenigd Koninkrijk. Hierdoor is het proces van uitvoer tot aan invoer nauwkeuriger en vooral sneller.’

Proactief meedenken

Het VK is, gezien de opgebouwde Brexit-ervaring van de afgelopen jaren, prioriteit nummer één voor RCS. Afgelopen jaar zijn er maar liefst 120.000 uitvoeraangiftes in voornamelijk groente en fruit, maar ook in overige goederen, voor klanten naar de UK verzorgd; een aanzienlijk deel van de totale Nederlandse export. Maar het bedrijf denkt proactief mee met de klant en is bijvoorbeeld momenteel bezig met het uitbreiden van de dienstverlening. RCS verzorgt ook de documentatie voor goederen die geëxporteerd worden naar bijvoorbeeld de Verenigde Staten, of voor de invoer van goederen afkomstig uit onder meer China. Dit gebeurt voor zowel Nederlandse ex- en importeurs als ex- en importeurs gevestigd in de overige EU-lidstaten.

Veel ervaring

‘Het is fijn werken hier’, zegt Van den Tol. ‘We kunnen snel schakelen, collega’s denken mee met elkaar, springen voor elkaar in, lossen problemen voor de klant op, creëren voortgang.’ Hij heeft met zijn toepasselijke achternaam inmiddels 17 jaar ervaring in douanezaken opgebouwd. ‘We werken met een kleine twintig collega’s. Dat betekent dat we ook voor klanten het volledige pakket kunnen overnemen, niet alleen de aangifte doen. Aan de klant de keus. Als die te weinig medewerkers heeft op de douane-afdeling kunnen wij het werk eenvoudigweg van hem overnemen.’

Media-offensief

RCS houdt zijn expertise overigens niet voor zichzelf. De komende maanden wordt er een media-offensief gelanceerd waarbij de opgebouwde kennis met de klant wordt gedeeld. Robert: ‘Door vraag en antwoord op de sociale media, door podcasts, door korte filmpjes. Je kunt als klant hiermee snel je eigen kennis en inzicht vergroten, waardoor je beter weet wat er allemaal komt kijken bij douane-afhandeling. Het is voor ons al gesneden koek, en we willen dat de klant ook meer inzicht krijgt in het douanewerk. Dan is het voor iedereen appeltje-eitje!’

Deze Brand Story is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2022