Dirk Van Oosterwyck, general manager bij het Belgische CertiWeight, vertelt over de nieuwe applicatie die het bedrijf sinds maart dit jaar operationeel heeft en die zeker ook voor buitenlandse transporteurs redding biedt als ze onverhoopt buiten hun tijdslot vallen.
‘Met onze HUB-applicatie kunnen transporteurs makkelijk en snel online tijdelijke containeropslag en first- of last-mile-transport boeken. CertiWeight volgt per container de openingstijd van de deepsea terminals (‘Yard Opening Time’) voor de klanten op en regelt de transporten van of naar die deepsea terminals.’
Tijdelijke opslag
Hij vervolgt: ‘Op die manier hoeven transporteurs geen rekening te houden met de volatiele openingstijden en kunnen ze verder met de volgende transportopdrachten. De prijs voor de containeropslag die wij aanrekenen is lager dan de tarieven op de terminals. Daarmee heeft de klant alvast drie voordelen te pakken: lagere containeropslagkosten, minder stilstandkosten van de chauffeur én een handig online overzicht van zijn orders en dus containers.’
Betaling én facturatie online afgehandeld
Een vierde voordeel is de samenwerking van CertiWeight met betaalpartner Cinvio. Van Oosterwyck: ‘Cliënten maken een Cinvio-account aan waardoor ze de betaling bij CertiWeight direct online kunnen regelen. Je hoeft niet eerst naar de boekhouding voor fiat. Ook dat scheelt veel tijd én administratie. Elke maand krijg je voor de boekhouding een – betaalde – factuur met geconsolideerd overzicht.’
Drie tot vijf dagen
Doorgaans stallen klanten, voornamelijk transporteurs maar zeker ook freight forwarders en verschepers, hun containers drie tot vijf dagen bij CertiWeight. ‘Maar ook langere containeropslag is mogelijk. We hebben rond deze tijd vorig jaar zo’n 2500 vierkante meter extra opslagplaats gecreëerd en nog voor het einde van 2022 doen we er nog eens 7500 vierkante meter bij. We hebben dus plaats.’
Linker- én Rechteroever
CertiWeight heeft zowel op de Linker- als de Rechter-Scheldeoever een terrein waar containers tijdelijk kunnen worden opgeslagen. Het terrein op de Rechteroever is met name voor Nederlandse cliënten interessant, omdat ze hun container nét over de grens al kwijt kunnen. ‘Opnieuw tijdwinst voor de transporteur’, besluit Van Oosterwyck.