Maersk door concurrent in VS aangeklaagd om contractbreuk

Global Container Terminals

Maersk heeft een exclusieve overeenkomst met een concurrent van APM Terminals in de VS eenzijdig opgezegd en alle operaties naar de eigen terminal verplaatst. Het concurrerende havenbedrijf dreigt door het plotselinge besluit om te vallen en stapt naar de rechter.

Daarover bericht de Deense website ShippingWatch. De beschuldiging komt van Global Container Terminals (GCT), die in de Verenigde Staten concurreert met de terminaldivisie van Maersk Group: APM Terminals. Het bedrijf beschuldigt Maersk van het illegaal beëindigen van het contract dat nog twintig maanden loopt.

Maersk heeft sinds 2015 een exclusieve deal met GCT om de terminal van het bedrijf op Staten Island in New York te gebruiken op drie van haar routes naar de VS. De havenbeheerder zegt dat de overeenkomst ten vroegste kan worden opgezegd met een opzegtermijn van zes maanden vanaf 31 december 2021. Maersk heeft de samenwerking vanaf 1 mei aanstaande al beëindigd.

5 miljoen dollar compensatie

Het plotselinge besluit werd door Maersk meegedeeld in een korte brief die op 10 april is verzonden. Volgens GCT heeft de container carrier aangegeven dat de rederij en haar dochteronderneming Hamburg Süd voortaan gebruik zullen maken van de faciliteiten van APM Terminals in Port Elizabeth in het nabijgelegen New Jersey. In het schrijven bieden de Denen 5 miljoen dollar ter compensatie aan.

In de hoop dit besluit teniet te doen, is GCT naar de rechter gestapt. De toekomst van het bedrijf, dat vanwege het coronavirus momenteel flinke klappen te verduren krijgt, staat hierdoor op het spel. In het slechtste geval moet de terminal de deuren sluiten, zegt het bedrijf.

Toekomst in geding

In 2019 resulteerde het partnerschap in 153 calls en leverde het een omzet van 52,6 miljoen dollar op voor de terminal van GCT. Als de overeenkomst twintig maanden voortijdig wordt beëindigd, verwacht het bedrijf ten minste 240 aanlopen ter waarde van 61,9 miljoen dollar te verliezen.

Daarmee zou het bedrijfsresultaat voor dit jaar 7,1 miljoen dollar in het rood eindigen, waarmee de toekomst van het bedrijf in het geding komt. Het havenbedrijf vreest ook dat meer dan honderd banen op de tocht staan.

In een reactie aan ShippingWatch zegt Maersk al haar contracten serieus te nemen, maar weigert het hangende de rechtszaak verder inhoudelijk commentaar te geven.

Maersk door concurrent in VS aangeklaagd om contractbreuk | NT

Maersk door concurrent in VS aangeklaagd om contractbreuk

Global Container Terminals

Maersk heeft een exclusieve overeenkomst met een concurrent van APM Terminals in de VS eenzijdig opgezegd en alle operaties naar de eigen terminal verplaatst. Het concurrerende havenbedrijf dreigt door het plotselinge besluit om te vallen en stapt naar de rechter.

Daarover bericht de Deense website ShippingWatch. De beschuldiging komt van Global Container Terminals (GCT), die in de Verenigde Staten concurreert met de terminaldivisie van Maersk Group: APM Terminals. Het bedrijf beschuldigt Maersk van het illegaal beëindigen van het contract dat nog twintig maanden loopt.

Maersk heeft sinds 2015 een exclusieve deal met GCT om de terminal van het bedrijf op Staten Island in New York te gebruiken op drie van haar routes naar de VS. De havenbeheerder zegt dat de overeenkomst ten vroegste kan worden opgezegd met een opzegtermijn van zes maanden vanaf 31 december 2021. Maersk heeft de samenwerking vanaf 1 mei aanstaande al beëindigd.

5 miljoen dollar compensatie

Het plotselinge besluit werd door Maersk meegedeeld in een korte brief die op 10 april is verzonden. Volgens GCT heeft de container carrier aangegeven dat de rederij en haar dochteronderneming Hamburg Süd voortaan gebruik zullen maken van de faciliteiten van APM Terminals in Port Elizabeth in het nabijgelegen New Jersey. In het schrijven bieden de Denen 5 miljoen dollar ter compensatie aan.

In de hoop dit besluit teniet te doen, is GCT naar de rechter gestapt. De toekomst van het bedrijf, dat vanwege het coronavirus momenteel flinke klappen te verduren krijgt, staat hierdoor op het spel. In het slechtste geval moet de terminal de deuren sluiten, zegt het bedrijf.

Toekomst in geding

In 2019 resulteerde het partnerschap in 153 calls en leverde het een omzet van 52,6 miljoen dollar op voor de terminal van GCT. Als de overeenkomst twintig maanden voortijdig wordt beëindigd, verwacht het bedrijf ten minste 240 aanlopen ter waarde van 61,9 miljoen dollar te verliezen.

Daarmee zou het bedrijfsresultaat voor dit jaar 7,1 miljoen dollar in het rood eindigen, waarmee de toekomst van het bedrijf in het geding komt. Het havenbedrijf vreest ook dat meer dan honderd banen op de tocht staan.

In een reactie aan ShippingWatch zegt Maersk al haar contracten serieus te nemen, maar weigert het hangende de rechtszaak verder inhoudelijk commentaar te geven.