De eerste komt in de haven van Ain Sokhna, vijftig kilometer onder de zuidelijke ingang van het Suezkanaal aan de Rode Zee, en krijgt een overslagcapaciteit van 1,7 miljoen teu. De andere wordt onder de werknaam B100 aangelegd in Ad Dakhila aan de Middellandse Zee, dat door Port of Alexandria wordt beheerd.
Hutchison Ports sleepte vorig jaar sleepte al concessieovereenkomsten voor beide terminals in de wacht. De Hongkongse terminal operator werkt voor het project in Sokhna samen met het Franse CMA CGM en het Chinese Cosco. Bij het project in Ad Dakhila is Terminal Investment Limited, onderdeel van MSC, de partner.
Volgens transportminister Kamel El-Wazir ontstaat met de aanleg van de twee terminals ‘een alomvattende logistieke containeras tussen de Rode Zee met de Middellandse Zee’. Onderdeel daarvan is het plan om een hoge snelheid spoorverbinding tussen de twee regio’s tot stand te brengen.
Noch Egypte, noch Hutchison hebben iets over de timing van beide projecten gezegd, zodat onduidelijk is wanneer de terminals operationeel moeten worden.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?