Dit PCE is de eerste van zijn soort in de haven van Antwerpen. Sinds de oprichting in 2021 hebben PSA, Haeger & Schmidt Logistics en Felbermayr meer dan 10 miljoen euro geïnvesteerd in deze joint venture. Het PCE ligt achter de sluizen. De getijdenvrije, 13 meter diepe kaaimuur van de terminal heeft een lengte van 550 meter. Hierop is een platform aangelegd met een draagkracht van 95 ton per vierkante meter. De joint venture heeft daarop een eigen, permanente Liebherr 1750-kraan geplaatst. Haar maximale liftcapaciteit van 750 ton is de grootste van alle Antwerpse havenkades.
Het hele werkterrein heeft een omvang van 140.000 m². Het is uitgerust met zelf aangestuurde modulaire transporters (SPMT’s) met veertig aslijnen. Die kunnen de zware vrachten op de terminal rondloodsen. PSA Breakbulk heeft ook geïnvesteerd in een windturbine. Die moet vanaf 2025 operationeel zijn, maar zijn vermogen en tiphoogte zijn nu nog niet bekend.
‘We spelen hiermee in op de markt’, zegt Dennis Verbeeck, algemeen directeur van PSA Breakbulk. ‘Eerder behandelden we speciale projectladingen tussen de dagelijkse behandelingen van staal door. Nu hebben we hiervoor specifieke toegewezen ruimte, die we ook als onestopshop aanbieden.’ De grootste klanten zijn de Antwerpse petrochemische bedrijven, die voor hun investeringen, maar ook voor hun quasi permanente onderhoudsprogramma’s dikwijls zware machineonderdelen moeten laten aanrukken. In de toekomst kan de PCE ook belangrijk worden voor de offshore windsector.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?