Door de wijziging kan nu een Capesize schip, dat voorheen kon afladen op circa 155.000 ton, tot 3% meer lading zoals kolen en ijzererts aan boord meenemen. Ovet ontvangt zo’n twaalftal Capesize schepen per jaar met een waarde van al snel 30 miljoen dollar aan boord.

Realistischer beeld

De Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit maakt deze grotere capaciteit mogelijk door de berekeningen van de maximaal toegestane diepgang via de vaargeul Wielingen in de Westerschelde anders aan te pakken. Naast aanvullende stabiliteitsgegevens van het schip wordt er rekening gehouden met de getijden en de invloed die wind, deining en golfslag op het schip hebben. Hierdoor kan het beeld voor de diepgang nog exacter worden bepaald en dient de vaargeul niet extra gebaggerd te worden, meldt havenbeheerder North Sea Port.

‘Dit is goed nieuws voor de rederijen die havens zoeken voor hun Capesize schepen. Dit type schepen kon, naast in de klassieke diepzeehavens, ook al in Vlissingen terecht, maar voortaan kunnen deze schepen ook met meer diepgang Vlissingen in North Sea Port binnenvaren. De haven North Sea Port weet hiermee in Vlissingen zijn maritieme toegang te vergroten. Na de opening van de Nieuwe Sluis in Terneuzen kunnen ook daar grotere schepen richting de bedrijven in Terneuzen en Gent varen. Goed voor een meer efficiënte bevoorrading van de bedrijven.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement