De Singaporese terminal operator neemt een belang van 22% in de terminal, die met een oppervlakte van 23,5 hectare naar eigen zeggen de grootste van Europa wordt. De andere aandeelhouders zijn spooroperator Hupac, de Nederlandse logistiekgroep HTS en Duisport, onderdeel van Duisburger Hafen AG. Die is voor twee derde in handen van de deelstaat Nordrhein-Westfalen en voor een derde in die van de stad Duisburg.
PSA komt daarmee min of meer in de plaats van Cosco, dat zich vorig jaar uit het project terugtrok. Die had echter een belang van 30%. Het Chinese staatsbedrijf zei toen zich niet om politieke redenen terug te trekken, hoewel er in Duitsland grote zorgen waren over de groeiende Chinese economische invloed. Duisburg kondigde begin dit jaar aan op zoek te gaan naar een nieuwe aandeelhouder.
De Duitse regering heeft begin dit jaar een aantal voorzieningen op een lijst van kritische infrastructuur geplaatst, waaronder de Hamburgse Container Terminal Tollerort. Dit leidde ertoe dat Cosco zijn beoogde belang van 35% in deze terminal van HHLA moest terugschroeven tot 24,99%. De Duitse toezichthouders moeten de toetreding van PSA als aandeelhouders van DGT nog wel goedkeuren.
Paradepaardje
Duisburg Gateway Terminal moet het paradepaardje van het Europese inland containervervoer worden. De haven mikt met het project op een ‘revolutionaire modal split’ van 40% spoor, 40% binnenvaart en 20% wegvervoer. De terminal krijgt onder meer zes kadekranen, twaalf opstelsporen voor treinen en uitgebreide walstroomvoorzieningen.
Op termijn moet het overslagbedrijf door de inzet van groene waterstof volledig CO2-neutraal draaien. Duisport kondigde vorige maand de ontwikkeling van een waterstoffabriek aan, die over twee jaar klaar kan zijn en onder meer waterstof aan DGT gaat leveren voor de aandrijving van de rangeerlocomotieven.
PSA, in handen van de Singaporese staatsholding Temasek, heeft wereldwijd meer dan dertig zeehaven-terminals en daarnaast nog eens zo’n honderd andere locaties, waaronder depots, spoor- en binnenvaartterminals. Het regionale hoofdkantoor voor Europa is Antwerpen, waar de groep tevens de grootste containerstuwadoor is.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?