Dit artikel verder lezen?
Word nu abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de transportsector.
Bent u al abonnee van NT ?
Een meerderheid in de Tweede Kamer sprak dinsdagavond steun uit voor het nieuwste voorstel van minister Peijs voor de exploitatie van de Betuweroute. In dat plan nemen de havenbedrijven van Amsterdam en Rotterdam riscodragend deel in een joint venture die vijf jaar lang de Betuweroute gaat exploiteren. Samen nemen ze 50 procent.
Word nu abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de transportsector.
Alvorens de werktijd te bekorten, en daarmee het inkomen van de chauffeur, zullen eerst de basislonen in overeenstemming met zwaarte van het werk en de verantwoordeljkheid moeten worden gebracht.
Wat een onzin allemaal. Nou moeten ze week 48 uur gaan werken. Werken ze straks nog wel?
Dat iedereen zich daaraan houdt is een utopia.
Waarom zou Nederland ook een 48 urige werkweek in het wegvervoer gaan vaststelle? Doen we toch ook niet met de accijns die op de brandstof zit.
48 uur, prima, maar wel uniforme (controleerbare) naleving, gelijke boetes en EU-openbaarmaking resultaten per lidstaat. Niet als extra melkkoe voor de staat. want met de nieuwe bestuurlijke boetes vanuit IVW kunnen ondernemers hun lol op!
In plaats van het bedenken van allerlei (extra) regeltjes zou men zich daar beter bezighouden met het aanleggen van 3-dubbele boven elkaar liggende autobanen of 12-baans wegen zoals in Dubai, weg files, weg hoge kosten door oponthoud.
Laten ze dan eerst de Poolse “Europeanen” eens leren klok kijken zodat die zich ook aan de rij uren houden en het niet voor de rest van Europa zo verdomde moeilijk maken. Zij zijn notabene diegene die dit soort dingen overschrijden, maar hun sankties zijn altijd milder dan de rest.