Volvo komt naar Hannover met een productierijpe FM-distributietruck, met in de aandrijflijn een dieselmotor die geschikt is voor rijden op methaan (aardgas). Drie jaar geleden presenteerde Volvo Trucks zeven vrachtauto’s die konden rijden op verschillende alternatieve brandstoffen. De combinatie methaan-diesel (aardgas-diesel) was een van de technologieën waarop de constructeur zich besloot te focussen.
"Aardgas is een van de verschillende alternatieven, aangezien de CO2-balans beter
is dan bij olie", zegt Magnus Swahn, die werkt aan de ontwikkeling van duurzame transportoplossingen bij Volvo Trucks. Na verbranding stoot gas 30 à 40 procent minder CO2 uit dan olie en ongeveer 40 procent minder stikstofoxide. Dit jaar voert Volvo verschillende praktijktesten met methaan-diesel motoren uit waarvan sommige met ruim 70 procent gas als brandstof. Anderen draaien op een mix van biodiesel en "fossiele diesel". Andere trucks op de stand zijn de eerder dit jaar geïntroduceerde FMX bouw- en speciaal transportvrachtwagens en een hybrideversie van de middenklasse FE truck. DHL Supply Chain test samen met Volvo Trucks in Groot-Brittannië een 18-ton hybride vrachtwagen voor distributie. Het voertuig met dieselelektrische hybride-aandrijving
verbruikt tot 15 procent minder brandstof dan conventionele voertuigen, heeft lagere CO2-emissies en produceert minder geluid.
Mercedes-Benz toont op de IAA-vakbeurs een tot 500 exemplaren beperkte exclusieve uitvoering van het langeafstandsvoertuig Actros onder de naam Actros Edition. Aan
de buitenkant valt het front van de Edition Black Liner en de Edition White Liner meteen op door de opvallende dubbele grijze vertikale striping en het Edition-embleem op de deuren. Ook veiligheid en kostenefficiëntie draagt deze truckhoog in het vaandel. De uitgebreide standaarduitrusting van de Actros wordt in de Edition Black Liner en
White Liner nog aangevuld met de ‘actieve remassistent 2′ (Active Brake Assist 2), die ook stationaire hindernissen detecteert, de rijstrookassistent, een stabiliteitsregeling
en een bestuurdersairbag. Ook een vooruitrusting voor de FleetBoard-telematica is reeds geïnstalleerd.
De constructeur levert de truck in combinatie met de L-cab en de Megaspace-cab en in alle motorversies. Het nieuwe FleetBoard-transportmanagementsysteem van Mercedes-Benz is een telematicadienst om de economische effi ciëntie van vracht- en bestelauto’s te verhogen. Het systeem is individueel configureerbaar voor de betrokken transporttaken en helpt bestuurders om informatie te registreren op basis van een opdracht, rit of pakket. Die informatie kan vervolgens op elk ogenblik worden doorgestuurd met het oog op een statistische kostenboekhouding. Met de nieuwe Mapping-functie van FleetBoard kunnen ritten in detail worden opgevolgd.
De MAN TGL en TGM voldoen aan de huidige Euro 5-uitlaatgasnorm en desgewenst aan de nog strengere EEV-norm (Enhanced Environmentally-friendly Vehicles), dankzij de MAN Pure Diesel-technologie; dus dankzij een geoptimaliseerde verbranding, Common-Rail-techniek met hoge inspuitdrukken en een geregelde uitlaatgasrecirculatie – zonder additieven. Omdat de TGL en TGM dankzij een combinatie van de motor en het onderhoudsvrije openfiltersysteem MAN PM-Kat aan de EEV-norm voldoen, zijn ze ook
in de toekomst verzekerd van een vrije toegang tot de stedelijke milieuzones.
Op de IAA toont de constructeur twee modellen die een bijzonder hoog nuttig laadvermogen hebben: een 7,5 tonner met 180 pk motor en een 12 tonner met 250
pk krachtbron. De 12 tonner heeft, afhankelijk van de voertuigspecificatie, een nuttig laadvermogen van ruim 8.000 kg. In de TGX en TGS heeft MAN de intarder verder geoptimaliseerd, met lagere wrijvingsverliezen, kortere remreactietijden en hij is 2 tot
3 decibel stiller. Het Air-Pressure Managementsysteem (APM) vermindert het verlies bij de luchtdrukopwekking door de compressor.
Op deze manier wordt volgens testen van de constructeur in het langeafstandsverkeer de werkingsduur van de compressor met 90 procent verminderd. Het brandstofverbruik
daalt met 1,5 procent. MAN is ook bijzonder actief op het vlak van de hybridetechnologie voor vrachtauto’s en bussen. Bij de MAN TGL 12.220 Hybrid staat onder de cabine een viercilinder CR-motor met 220 pk in EEVuitvoering. Tevens is er een 60 kW sterke elektromotor in de aandrijflijn geïntegreerd. De rem-energie wordt opgeslagen in een compacte lithium-ionbatterij.
De Iveco-stand is geïnspireerd op het Italiaanse genie Leonardo da Vinci, geleerde, uitvinder, kunstenaar en beeldhouwer. De elektrische of hybride voertuigen die
tijdens de vorige IAA nog innovaties waren, maken volgens Iveco nu al deel uit van de vloot van een aantal grote klanten, waar ze ingezet worden voor de dagdagelijkse
activiteiten. Naast hybride vrachtauto’s is de constructeur ook sterk in elektrische en met gas aangedreven bedrijfsvoertuigen.
In de expozone voor personenen goederenvervoer in en rond de steden staan er vier Daily’s in verschillende uitvoeringen. Waaronder een elektrische bestelauto met nulemissie. De tweede sector op de stand is gewijd aan de langeafstandsvrachtauto
Stralis. In wereldpremière staat er een speciale versie, rijk aan technologische
snufjes. Met deze Stralis wil Iveco aantonen dat het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot verminderd kunnen worden, om zo bij te dragen aan een duurzaam wegtransport.
Een ander deel van de stand is ingericht als een ‘laboratorium’ en toont de realiteit van de nabije toekomst. Verder toont de constructeur ook een aantal geavanceerde
telematicaoplossingen voor het vrachtvervoer.
DAF biedt nu ook zijn 6,7 liter Paccar GR-motor aan in EEV-uitvoering, die minimaal 33% minder roetdeeltjes minder roetdeeltjes uitstoot dan de Euro 5-norm voorschrijft. Ook een aantal varianten van de 12,9 liter MX-motor voldoen nu – zonder toepassing van een roetfilter – aan de EEV-norm. Dit betekent dat de Nederlandse constructeur zijn hele gamma in EEV-versie kan aanbieden. Sinds het voorjaar van 2008 kon DAF al zijn modellen (maar niet alle vermogens) in optie leveren in die uitvoering. Net als bij de 4,5 liter viercilinder in de LF, heeft de 6,7 liter Paccar GR-motor geen roetfilter nodig.
Deze variant wordt gebruikt in de LF en CF65 in vermogens van 220 tot 300 pk. Door optimalisatie van het motormanagementsysteem voldoen nu ook een aantal uitvoeringen
van de 12,9 liter Paccar MX-motor zonder roetfilter aan de EEV-norm. Dat geldt voor de versies met 360 pk en 410 pk, die geleverd worden in de DAF CF85. De versie met 410 pk wordt ook in de XF105 aangeboden.
Het belang van EEV mag niet worden onderschat. Zo geeft de regering in Berlijn Duitse vervoerders die milieuvriendelijke EEV-trucks aanschaffen een financiële tegemoetkoming. Deze steunmaatregel compenseert de meerkost voor een EEV-vrachtwagen ten overstaan van Euro 5-trucks.
Scania besteedt op de stand uitgebreid aandacht aan alternatieve en hernieuwbare brandstoffen. Scania’s dieselmotoren kunnen op 100 procent biodiesel lopen. Voor
toepassingen in steden heeft de constructeur twee sterke opties op het gebied van hernieuwbare brandstoffen: ethanol biedt het gemak van een vloeibare brandstof
en de nieuwe gasmotor kan zowel op biogas als cng (gecomprimeerd aardgas) lopen.
Gloednieuw zijn de 9,3 liter 270 en 310 pk gasmotoren. De krachtbronnen, die aan de strenge EEV-eisen voldoen, zijn gebaseerd op het Euro 5 EGR-motorenplatform
(gekoelde uitlaatgasterugvoer). De installatie is compact, met acht op het chassis gemonteerde composiet gastanks.
Paradepaardje op de stand is het nieuwe hoge-vermogens V8-motorenplatform. Aan de top staat de R730 met de nieuwe 16,4 liter V8 met 730 pk en een koppel van 3.500 Nm. De 500, 560 en 620 pk motoren zijn gebaseerd op het 15,6 liter V8-motorenplatform.
Dankzij nieuwe interieuropties kan een hoog comfortniveau gecreëerd worden met de R-serie. Veel van deze nieuwe opties zijn ook verkrijgbaar voor de P- en G-serie vrachtauto’s. Twee hoofdthema’s op de stand van Renault Trucks: brandstofbesparing
en alternatieve oplossingen voor de dieselmotor, onder meer hybride en elektrische voertuigen, die voortaan onder het ‘Clean Tech’ worden voorgesteld.
De Premium Route vrachtauto wordt in Hannover voorgesteld als Premium Optifuel versie. Naast een aantal brandstofbesparende technieken wordt deze vrachtwagen
aan een doorgedreven chauffeursopleiding gekoppeld. Volgens een test die Renault samen met het Duitse certificeringsbureau TÜV uitvoerde, is daardoor een brandstofbesparing mogelijk tot 6,4%. Optifuel Solutions is een producten-
en dienstenaanbod dat bedrijven op lange termijn helpt brandstof te besparen. Het bestaat uit twee luiken, Optifuel Technology (ondermeer de geautomatiseerde
versnellingsbak Optridriver +) en Optifuel Programma (chauffeurstraining en wagenparkbekeer).
Naast elektrische voertuigen, waaronder een stadsdistributieauto Maxity Electrique met een actieradius van 100 km, zet de constructeur ook de hybride trucktechnologie in de kijker. Op de stand staat de Renault Premium Distribution Hybrys Tech, de tweede generatie hybride voertuigern die momenteel in samenwerking metCoca-Cola België in Brussel en met het bedrijf Colas in Lyon wordt getest.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?