Volop kansen voor social media in transport en logistiek

Transport en logistiek lopen bepaald niet voorop als het over de inzet van social media gaat, daarom organiseerde NT Publishers er gisteren een congres over.

Het begon al vroeg in Utrecht: vanaf half negen konden de bezoekers in Media Plaza terecht voor het eerste Social Media Congres in Transport & Logistiek. Het congres gaf de bezoekers inzicht in en hulp bij social media. De nadruk lag op toepassing. Met zes sprekers was de ochtend goed gevuld.

De aftrap werd verzorgd door Jeroen Mirck die tevens dagvoorzitter was. In zijn presentatie werden de opkomst van social media besproken, de stand van zaken nu en wat zit er aan te komen. Nu is het voor de meeste bedrijven zaak om je te richten op Facebook, Twitter, Linkedin en Youtube. Het verleden heeft echter bewezen dat groot zijn geen recept is voor succes, kijk naar Hyves. Geen van de bezoekers gaf aan daar nog gebruik van te maken, bijna alsof er een vies woord werd uitgesproken. Het geeft aan hoe snel het kan gaan. Maar ook de media van de ‘toekomst’, voor zover je daar nog van kunt spreken, passeerde de revue: Instagram, Tumblr, Foursquare, etc.

Daarna was het woord aan de sector zelf. Ronald Wielemaker was het eerste aan het woord. De transportondernemer van familiebedrijf Wielemaker Transport mixt zakelijke tweets met privé-tweets en stimuleert social media gebruik onder zijn werknemers. De functie van iedereen binnen zijn transportbedrijf is ‘ervaren grensverlegger’, ook van de directeuren. De functietitel geeft de flexibiliteit van de organisatie aan.

Het tweede praktijkvoorbeeld, Stijn van den Bogart van Nabuurs Supply Chain Solutions, gebruikt Twitter puur zakelijk en stuurt ook niet te veel berichten. ‘Bij ons is social media onderdeel van de totale communicatie’. Nabuurs zet Twitter bijvoorbeeld in om chauffeurs te werven, imagobuilding, daghandel (internationaal transport) en naamsbekendheid.

NT Publishers’ online manager Frank van Hal kwam met een aantal praktische do’s & don’ts en liet zien hoeveel resultaat social media kunnen hebben. Als het gaat om deze website, van Nieuwsblad Transport, komt 7% van de bezoekers via Facebook of Twitter. Dat zijn toch zo’n 31.500 pagina’s per maand! Bekijk hier zijn YouTube-voorbeeld ‘The end of publishing’.

Edwin Tuyn van Inspired_Search vertelde hoe hij logistiek personeel werft via Linkedin en Epke Spijkerman, advocaat bij Boekel De Nerée kwam met enkele aansprekende voorbeelden van wat je beter niet op Facebook of Twitter moet zetten als het gaat over je werkgever. Sommige foto’s of uitspraken kunnen reden zijn voor ontslag op staande voet! Ook vertelde hij over het nut van een social media reglement en social media en het concurrentie-, relatie- en/of geheimhoudingsbeding.

Tot slot vertelde Jonas van der Wende, social media coördinator bij EVO over hoe Facebook en Twitter bij de verladersorganisatie wordt ingezet. Hun actie ‘De Sjaak met de bestelbus van de zaak’ voerden ze voor een groot deel via de sociale media en werd een groot succes.

‘Iedereen die hier vandaag is geweest, heeft haakjes gevonden om hun eigen koers te bepalen als het gaat om social media. Ieder bedrijf bepaalt zijn eigen aanpak: wel of geen reglement, wel of niet privé en zakelijk door elkaar heen communiceren, wel of niet Facebook inzetten, etc. Het belangrijkste daarbij is dat je een geïnformeerde beslissing neemt en niet ‘maar wat doet’. Iedereen bepaalt zijn eigen koers en kan daar succesvol mee zijn, dat is vandaag gebleken.’ Aan het woord is Arie van Dijk, uitgever bij NT Publishers en organisator van het congres. ‘Ik ben geweldig blij en trots dat wij de eerste keer dat wij dit congres organiseren zo’n mooie opkomst hebben (ca. 150 red.). Vanuit de bezoekers hoor ik veel positieve geluiden. Maar er is nog voldoende om elkaar bij te helpen, het programma voor 2014 staat daarmee al in de steigers.’

Bekijk hier de foto’s van het congres

Nog wat praktische tips van de kenners:

  • Installeer Tweetdeck
  • Retweet anderen op Twitter om uw bereik te vergroten
  • Twitter regelmatig, maar met mate. Uw volgers moeten u niet zat worden.
  • Denk na over een social media reglement.
  • Zet uw Twitternaam bij uw e-mailhandtekening
  • Vermeld uw LinkedIngroep bij uw e-mailhandtekening

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Volop kansen voor social media in transport en logistiek | NT

Volop kansen voor social media in transport en logistiek

Transport en logistiek lopen bepaald niet voorop als het over de inzet van social media gaat, daarom organiseerde NT Publishers er gisteren een congres over.

Het begon al vroeg in Utrecht: vanaf half negen konden de bezoekers in Media Plaza terecht voor het eerste Social Media Congres in Transport & Logistiek. Het congres gaf de bezoekers inzicht in en hulp bij social media. De nadruk lag op toepassing. Met zes sprekers was de ochtend goed gevuld.

De aftrap werd verzorgd door Jeroen Mirck die tevens dagvoorzitter was. In zijn presentatie werden de opkomst van social media besproken, de stand van zaken nu en wat zit er aan te komen. Nu is het voor de meeste bedrijven zaak om je te richten op Facebook, Twitter, Linkedin en Youtube. Het verleden heeft echter bewezen dat groot zijn geen recept is voor succes, kijk naar Hyves. Geen van de bezoekers gaf aan daar nog gebruik van te maken, bijna alsof er een vies woord werd uitgesproken. Het geeft aan hoe snel het kan gaan. Maar ook de media van de ‘toekomst’, voor zover je daar nog van kunt spreken, passeerde de revue: Instagram, Tumblr, Foursquare, etc.

Daarna was het woord aan de sector zelf. Ronald Wielemaker was het eerste aan het woord. De transportondernemer van familiebedrijf Wielemaker Transport mixt zakelijke tweets met privé-tweets en stimuleert social media gebruik onder zijn werknemers. De functie van iedereen binnen zijn transportbedrijf is ‘ervaren grensverlegger’, ook van de directeuren. De functietitel geeft de flexibiliteit van de organisatie aan.

Het tweede praktijkvoorbeeld, Stijn van den Bogart van Nabuurs Supply Chain Solutions, gebruikt Twitter puur zakelijk en stuurt ook niet te veel berichten. ‘Bij ons is social media onderdeel van de totale communicatie’. Nabuurs zet Twitter bijvoorbeeld in om chauffeurs te werven, imagobuilding, daghandel (internationaal transport) en naamsbekendheid.

NT Publishers’ online manager Frank van Hal kwam met een aantal praktische do’s & don’ts en liet zien hoeveel resultaat social media kunnen hebben. Als het gaat om deze website, van Nieuwsblad Transport, komt 7% van de bezoekers via Facebook of Twitter. Dat zijn toch zo’n 31.500 pagina’s per maand! Bekijk hier zijn YouTube-voorbeeld ‘The end of publishing’.

Edwin Tuyn van Inspired_Search vertelde hoe hij logistiek personeel werft via Linkedin en Epke Spijkerman, advocaat bij Boekel De Nerée kwam met enkele aansprekende voorbeelden van wat je beter niet op Facebook of Twitter moet zetten als het gaat over je werkgever. Sommige foto’s of uitspraken kunnen reden zijn voor ontslag op staande voet! Ook vertelde hij over het nut van een social media reglement en social media en het concurrentie-, relatie- en/of geheimhoudingsbeding.

Tot slot vertelde Jonas van der Wende, social media coördinator bij EVO over hoe Facebook en Twitter bij de verladersorganisatie wordt ingezet. Hun actie ‘De Sjaak met de bestelbus van de zaak’ voerden ze voor een groot deel via de sociale media en werd een groot succes.

‘Iedereen die hier vandaag is geweest, heeft haakjes gevonden om hun eigen koers te bepalen als het gaat om social media. Ieder bedrijf bepaalt zijn eigen aanpak: wel of geen reglement, wel of niet privé en zakelijk door elkaar heen communiceren, wel of niet Facebook inzetten, etc. Het belangrijkste daarbij is dat je een geïnformeerde beslissing neemt en niet ‘maar wat doet’. Iedereen bepaalt zijn eigen koers en kan daar succesvol mee zijn, dat is vandaag gebleken.’ Aan het woord is Arie van Dijk, uitgever bij NT Publishers en organisator van het congres. ‘Ik ben geweldig blij en trots dat wij de eerste keer dat wij dit congres organiseren zo’n mooie opkomst hebben (ca. 150 red.). Vanuit de bezoekers hoor ik veel positieve geluiden. Maar er is nog voldoende om elkaar bij te helpen, het programma voor 2014 staat daarmee al in de steigers.’

Bekijk hier de foto’s van het congres

Nog wat praktische tips van de kenners:

  • Installeer Tweetdeck
  • Retweet anderen op Twitter om uw bereik te vergroten
  • Twitter regelmatig, maar met mate. Uw volgers moeten u niet zat worden.
  • Denk na over een social media reglement.
  • Zet uw Twitternaam bij uw e-mailhandtekening
  • Vermeld uw LinkedIngroep bij uw e-mailhandtekening

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement