Ook scheepvaart merkt gevolgen sancties

De wederzijdse sanctiemaatregelen die Rusland en het Westen elkaar hebben opgelegd, leiden zeker tot schade voor verladers en vervoerders, maar vooral tot grote onzekerheid.

Gevolgen zijn er zowel voor het wegvervoer als voor de scheepvaart.

De salesafdeling van feederrederij Unifeeder kan nog niet zeggen of de extra afvaart die het bedrijf eerder op de haven van St. Petersburg had aangekondigd, wel doorgaat. Het hangt af van hoe de situatie in Rusland zich ontwikkelt.

Klanten van Unifeeder, voornamelijk grote lijnvaartrederijen die lading voor Rusland via West-Europa met kleinere schepen laten doorvoeren, ondervinden duidelijk last van de sancties die Rusland de Europese Unie heeft opgelegd, maar evengoed van de Europese sancties tegen Rusland.

De afgelopen tijd zijn al ‘verscheidene ladingen’ bestemd voor Rusland teruggekeerd in de West-Europese havens, omdat ze het land niet in mochten. Volgens Unifeeder heeft de scheepvaart op Rusland last van de Russische sancties, die vooral de invoer van verse producten treffen.

‘Gelukkig komen die sanctiemaatregelen nog niet in het hoogseizoen. Veel fruit, zoals appels en peren, gaat pas in oktober die kant op. Misschien dat de toestand zich voor die tijd heeft genormaliseerd.’

Omgekeerd treffen de EU-sancties tegen Rusland de scheepvaart evenzeer, zegt Unifeeder. Het is onduidelijk welke goederen, zoals elektronica, vallen onder het verbod op de uitvoer van ‘duale’ goederen, welke ook voor militaire doeleinden zouden kunnen worden gebruikt.

De reder heeft zijn klanten een ‘notificatie’ gezonden dat bepaalde goederen mogelijk niet naar Rusland mogen en dat de rederij zelf niet wil opdraaien voor de gevolgen van een eventuele weigering aan de Russische grens.

In West-Europese havens wordt door de douane scherp gecontroleerd op de naar Rusland uitgaande lading. Dat heeft, zegt Unifeeder, wel het voordeel dat voor de exporteur en diens logistieke dienstverlener duidelijkheid ontstaat over de vraag of de lading naar Rusland mag worden afgevaren.

Directeur Arno Boekestijn van het gelijknamige wegtransportbedrijf uit Mill, een specialist op onder meer Rusland en Oekraïne, spreekt van ‘enorm’ opgelopen wachttijden aan de grens van Rusland. ‘Vrachtauto’s worden tot op de draad gecontroleerd, ook al vervoeren ze overduidelijk geen verse producten.’

Boekestijn heeft wekelijks zo’n vijftien vrachtauto’s op de weg naar Rusland, op een totaal van 185 vrachtauto’s. Het bedrijf vervoert vooral farmaceutica en hightech naar Rusland, maar ook voedsel. Steeds is het volgens directeur Boekestijn de vraag: wat mag wel en wat niet? Dezelfde onzekerheid geldt volgens hem voor het Oekraïne-vervoer. ‘De toestand kan met de dag veranderen.’

Net als in de scheepvaart hebben ook verladers en expediteurs in het wegvervoer uit voorzorg hun boekingen voor ‘sanctie-goederen’ ingetrokken. Dat zorgt voor minder oponthoud aan de grens.

Een bedrijf dat zegt helemaal geen last te hebben van de sancties is wegvervoerder Soncotra uit het West-Vlaamse Poperinge. Het bedrijf vervoert met dertig tot veertig vrachtauto’s per week vooral cosmetica en farmaceutica naar Rusland. De vrachtauto’s die vorige week naar Rusland reden zijn ‘allemaal moeiteloos de grens overgekomen’, zegt een woordvoerder.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Ook scheepvaart merkt gevolgen sancties | NT

Ook scheepvaart merkt gevolgen sancties

De wederzijdse sanctiemaatregelen die Rusland en het Westen elkaar hebben opgelegd, leiden zeker tot schade voor verladers en vervoerders, maar vooral tot grote onzekerheid.

Gevolgen zijn er zowel voor het wegvervoer als voor de scheepvaart.

De salesafdeling van feederrederij Unifeeder kan nog niet zeggen of de extra afvaart die het bedrijf eerder op de haven van St. Petersburg had aangekondigd, wel doorgaat. Het hangt af van hoe de situatie in Rusland zich ontwikkelt.

Klanten van Unifeeder, voornamelijk grote lijnvaartrederijen die lading voor Rusland via West-Europa met kleinere schepen laten doorvoeren, ondervinden duidelijk last van de sancties die Rusland de Europese Unie heeft opgelegd, maar evengoed van de Europese sancties tegen Rusland.

De afgelopen tijd zijn al ‘verscheidene ladingen’ bestemd voor Rusland teruggekeerd in de West-Europese havens, omdat ze het land niet in mochten. Volgens Unifeeder heeft de scheepvaart op Rusland last van de Russische sancties, die vooral de invoer van verse producten treffen.

‘Gelukkig komen die sanctiemaatregelen nog niet in het hoogseizoen. Veel fruit, zoals appels en peren, gaat pas in oktober die kant op. Misschien dat de toestand zich voor die tijd heeft genormaliseerd.’

Omgekeerd treffen de EU-sancties tegen Rusland de scheepvaart evenzeer, zegt Unifeeder. Het is onduidelijk welke goederen, zoals elektronica, vallen onder het verbod op de uitvoer van ‘duale’ goederen, welke ook voor militaire doeleinden zouden kunnen worden gebruikt.

De reder heeft zijn klanten een ‘notificatie’ gezonden dat bepaalde goederen mogelijk niet naar Rusland mogen en dat de rederij zelf niet wil opdraaien voor de gevolgen van een eventuele weigering aan de Russische grens.

In West-Europese havens wordt door de douane scherp gecontroleerd op de naar Rusland uitgaande lading. Dat heeft, zegt Unifeeder, wel het voordeel dat voor de exporteur en diens logistieke dienstverlener duidelijkheid ontstaat over de vraag of de lading naar Rusland mag worden afgevaren.

Directeur Arno Boekestijn van het gelijknamige wegtransportbedrijf uit Mill, een specialist op onder meer Rusland en Oekraïne, spreekt van ‘enorm’ opgelopen wachttijden aan de grens van Rusland. ‘Vrachtauto’s worden tot op de draad gecontroleerd, ook al vervoeren ze overduidelijk geen verse producten.’

Boekestijn heeft wekelijks zo’n vijftien vrachtauto’s op de weg naar Rusland, op een totaal van 185 vrachtauto’s. Het bedrijf vervoert vooral farmaceutica en hightech naar Rusland, maar ook voedsel. Steeds is het volgens directeur Boekestijn de vraag: wat mag wel en wat niet? Dezelfde onzekerheid geldt volgens hem voor het Oekraïne-vervoer. ‘De toestand kan met de dag veranderen.’

Net als in de scheepvaart hebben ook verladers en expediteurs in het wegvervoer uit voorzorg hun boekingen voor ‘sanctie-goederen’ ingetrokken. Dat zorgt voor minder oponthoud aan de grens.

Een bedrijf dat zegt helemaal geen last te hebben van de sancties is wegvervoerder Soncotra uit het West-Vlaamse Poperinge. Het bedrijf vervoert met dertig tot veertig vrachtauto’s per week vooral cosmetica en farmaceutica naar Rusland. De vrachtauto’s die vorige week naar Rusland reden zijn ‘allemaal moeiteloos de grens overgekomen’, zegt een woordvoerder.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement