Evofenedex: staatssecretaris moet IT-problemen douane snel oplossen

verstoringen

Staatssecretaris Aukje de Vries, die de douane onder haar hoede heeft, moet de verstoringen van de IT-systemen van de dienst ‘op korte termijn oplossen’. Daartoe roept ondernemersorganisatie Evofenedex op. Al weken kampt de douane met IT-problemen. Die zorgen voor extra werk bij bedrijven die goederen willen exporteren.

containers
Foto: Pixabay

De problemen doen zich volgens Evofenedex niet voor in het aangiftesysteem, maar in systemen van de douane die ook gebruik maken van dezelfde infrastructuur als de Belastingdienst. Die dienst kampt ook al langer met IT-problemen en stuurde onlangs daarover brieven naar burgers dat hun aangiften daardoor langer duren.

De douane heeft volgens Evofenedex maatregelen genomen om de eigen systemen “robuuster” te maken, maar de dienst “kan niet uitsluiten dat (ver)storingen opnieuw optreden”. Wel stelt de brancheorganisatie dat de douanesystemen de afgelopen dagen minder uitval laten zien.

Sinds november vorig jaar is de beschikbaarheid van de systemen gedaald, zegt een woordvoerster van de douane. Onduidelijk is nog waarom. Dat onderzoekt de dienst momenteel. De extra hardware “werpt zijn vruchten af, de systemen zijn de afgelopen periode stabieler”, maar de dienst kon nog niet zeggen wanneer de systemen weer optimaal zullen werken.

De woordvoerster benadrukte dat de overlast “situationeel” is en dat de systemen er niet volledig uit liggen. Bovendien is er altijd een noodprocedure beschikbaar. “Dat zijn meer administratieve handelingen, dus omslachtiger en ingewikkelder, maar betekent niet dat er helemaal geen aangifte gedaan kan worden.” Overigens maken volgens haar ook bedrijven die niet per se een noodprocedure nodig hebben, gebruik van dit systeem.

In een recent overleg tussen de partijen is afgesproken dat bekeken wordt waar de huidige noodprocedure nog verder verbeterd kan worden, aldus de woordvoerster. Ook worden eventuele knelpunten opgelost en onderzocht of er op een andere manier gewerkt kan worden die minder “belastend” is, schrijft evofenedex.

De staatssecretaris laat weten dat ze snapt dat het bedrijfsleven hierover bij haar aan de bel trekt. Ze wijst erop dat er al actie is ondernomen, maar dat er mogelijk nog meer maatregelen volgen. “Onverwachte verstoringen die oponthoud veroorzaken waardoor bijvoorbeeld vrachten uitgesteld moeten worden, opslaglocaties vol raken en klanten te laat geleverd krijgen, zijn niet alleen voor het bedrijfsleven maar ook voor douane niet goed en vragen om een oplossing.”

Evofenedex doet de oproep ook namens onder meer werkgeversorganisatie VNO-NCW, transportbranchevereniging Transport & Logistiek Nederland (TLN) en expediteursorganisatie Fenex.

Lees ook: Douane worstelt met uitval aangifte-systemen

Evofenedex: staatssecretaris moet IT-problemen douane snel oplossen | NT

Evofenedex: staatssecretaris moet IT-problemen douane snel oplossen

verstoringen

Staatssecretaris Aukje de Vries, die de douane onder haar hoede heeft, moet de verstoringen van de IT-systemen van de dienst ‘op korte termijn oplossen’. Daartoe roept ondernemersorganisatie Evofenedex op. Al weken kampt de douane met IT-problemen. Die zorgen voor extra werk bij bedrijven die goederen willen exporteren.

containers
Foto: Pixabay

De problemen doen zich volgens Evofenedex niet voor in het aangiftesysteem, maar in systemen van de douane die ook gebruik maken van dezelfde infrastructuur als de Belastingdienst. Die dienst kampt ook al langer met IT-problemen en stuurde onlangs daarover brieven naar burgers dat hun aangiften daardoor langer duren.

De douane heeft volgens Evofenedex maatregelen genomen om de eigen systemen “robuuster” te maken, maar de dienst “kan niet uitsluiten dat (ver)storingen opnieuw optreden”. Wel stelt de brancheorganisatie dat de douanesystemen de afgelopen dagen minder uitval laten zien.

Sinds november vorig jaar is de beschikbaarheid van de systemen gedaald, zegt een woordvoerster van de douane. Onduidelijk is nog waarom. Dat onderzoekt de dienst momenteel. De extra hardware “werpt zijn vruchten af, de systemen zijn de afgelopen periode stabieler”, maar de dienst kon nog niet zeggen wanneer de systemen weer optimaal zullen werken.

De woordvoerster benadrukte dat de overlast “situationeel” is en dat de systemen er niet volledig uit liggen. Bovendien is er altijd een noodprocedure beschikbaar. “Dat zijn meer administratieve handelingen, dus omslachtiger en ingewikkelder, maar betekent niet dat er helemaal geen aangifte gedaan kan worden.” Overigens maken volgens haar ook bedrijven die niet per se een noodprocedure nodig hebben, gebruik van dit systeem.

In een recent overleg tussen de partijen is afgesproken dat bekeken wordt waar de huidige noodprocedure nog verder verbeterd kan worden, aldus de woordvoerster. Ook worden eventuele knelpunten opgelost en onderzocht of er op een andere manier gewerkt kan worden die minder “belastend” is, schrijft evofenedex.

De staatssecretaris laat weten dat ze snapt dat het bedrijfsleven hierover bij haar aan de bel trekt. Ze wijst erop dat er al actie is ondernomen, maar dat er mogelijk nog meer maatregelen volgen. “Onverwachte verstoringen die oponthoud veroorzaken waardoor bijvoorbeeld vrachten uitgesteld moeten worden, opslaglocaties vol raken en klanten te laat geleverd krijgen, zijn niet alleen voor het bedrijfsleven maar ook voor douane niet goed en vragen om een oplossing.”

Evofenedex doet de oproep ook namens onder meer werkgeversorganisatie VNO-NCW, transportbranchevereniging Transport & Logistiek Nederland (TLN) en expediteursorganisatie Fenex.

Lees ook: Douane worstelt met uitval aangifte-systemen