Blijkens de laatste mededeling van de mededingingsautoriteit AFM houdt Kretinsky inmiddels een belang van 31,4% in PostNL. Maar zijn middellijk belang (stemrecht) ligt met 29,9% net onder de grens waarboven hij volgens de mededingingseisen een bod moet uitbrengen op de overige aandelen.

Dat laatste wijst erop dat de 47-jarige grootaandeelhouder voorlopig nog even wil wachten om echt toe te slaan in Nederland. Het is ook de vraag wat de de Nederlandse overheid gaat doen bij een overname.Toen het Belgische Bpost in 2016 zijn Nederlandse rivaal voor en bedrag van 2,7 miljard euro wilde overnemen, was het kabinet tegen.

Herna Verhagen

Het kan ook zo zijn dat Kretinsky wacht tot de 56-jarige Herna Verhagen, de huidige topvrouw van PostNL, het veld ruimt. Zij staat al sinds 2012 aan het roer bij het bedrijf en is een fervent voorstander van een zelfstandig post- en pakketbedrijf. Zo blokkeerde zij samen met de overige directieleden de overname door Bpost zes jaar geleden.

De herbenoeming van Verhagen staat voor volgend jaar op de agenda van de algemene aandeelhoudersvergadering. De raad van commissarissen van PostNL wil haar contract in 2023 voor nog eens vier jaar verlengen, maar met het oog op de mindere cijfers van de laatste tijd kan het animo onder de aandeelhouders voor een herbenoeming weleens naar een dieptepunt zakken.

Samen met de overige zes grote aandeelhouders bezit de Tsjechische zakenman een meerderheidsbelang van 50,3% in PostNL. Het gaat dan om Talpa Beheer van John de Mol (4,9%) en de Amerikaanse investeerders J.P. Morgan Chase (2,9%), Marshall Wace (2,9%), Goldman Sachs (2,9%), BlackRock (2,7%) en Citigroup Inc. (2,5%). Het kan ook zo zijn dat Kretinsky eerste met deze groep zijn volgende stap wil afstemmen.

Mindere winstcijfers

Opvallend is wel dat hij zijn opkoop heeft voortgezet, ook al leverde PostNL sinds het begin van dit jaar mindere winstcijfers af vergeleken met het fiscale jaar 2021, toen e-commerce-inkopen de omzet en het resultaat van PostNL opdreven. Het afgelopen derde kwartaal liet zelfs een klein verlies zien bij het postbedrijf, wat voor Kretinsky, volgens Forbes goed voor een vermogen van 5 miljard euro, toch wel tot enig ongemak moet hebben geleid. Zo is zijn huidige belang in PostNL vergeleken met het voorjaar van 2022 qua waarde bijna gehalveerd, naar zo’n 270 miljoen euro.

Het was juist die enorme groei van de e-commerce-handel tijdens de coronacrisis die de interesse van de Tsjechische miljardair in het Nederlandse postbedrijf had gewekt. Bijna tegelijkertijd kocht hij zich in bij het Britse International Distribu­tion Services (IDS), de nieuwe naam van het bijna vijfhonderd jaar oude Royal Mail.

Kretinsky bezit nu 22% van de aandelen in IDS en de Tsjech steekt niet onder stoelen of banken dat hij zijn belang in het Britse post- en pakketbedrijf verder wil uitbouwen naar 25% of meer. Hij kreeg voor die verdere koopplannen recent al het groene licht van de Britse minister Grant Shapps (Business). Met die politieke zegen kan hij in feite Royal Mail overnemen, ofschoon een belang van 30% al voldoende is. Dan is hij verplicht om een overnamebod uit te brengen op de resterende aandelen van het Britse pakket- en postbedrijf.

Hoofdprijs

De hoofdprijs voor Kretinsky bij Royal Mail is daarbij niet de holding, die dagelijks een verlies lijdt van 1 miljoen pond, maar de winstgevende internationale pakketdochter Global Logistics Services (GLS), na DPD de tweede pakketdienst van Europa. GLS heeft net als DPD Duitse wortels en heette voordat het Britse postbedrijf het in 1999 opkocht gewoon German Parcel Services.

De pakketvervoerder is momenteel in veertig landen actief en vecht in Europa tegen grootheden als UPS, FedEx, DHL en DPD al een harde concurrentieslag uit. Die strijd verschuift zich steeds meer naar de nationale pakketmarkten, waar de landelijke posterijen nog grote marktaandelen bezitten. Deze zogeheten local hero’s worden dan ook steeds interessanter voor investeerders die al kijken naar de volgende consolidatieslag in het pakketvervoer.

GLS is binnen die Europees pakkettop nog een relatief onbekende partij, maar met 22.000 medewerkers, een omzet van 5 miljard euro en 870 miljoen pakketten (boekjaar 2021/2022) is het al een geduchte concurrent voor de grote koeriers in de markt. Daarnaast biedt de pakketmarkt voor elke investeerder interessante groeimogelijkheden om via acquisities van lokale spelers, die vaak ondergewaardeerd zijn, het marktaandeel in Europa te vergroten. Met de pakketomzet van PostNL zou GLS al snel op een totaal van 7 miljard euro aan inkomsten uitkomen. Pikant detail daarbij is dat het hoofdkantoor van GLS al in Nederland (Oude Meer bij Schiphol) staat.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement