De eerste van drie B767F’s (capaciteit 60 ton) worden binnenkort in ontvangst genomen door het nieuwe dochterbedrijf Maersk Air Cargo en zullen vanaf de nieuwe vrachthub in de VS (Chicago) worden ingezet op het Verre Oosten. Daarnaast zijn nog twee B777F’s in bestelling.

Volgens de Deense rederij zijn de vrachtvluchten nodig om een betrouwbaar alternatief achter de hand te houden voor de containerdiensten, vooral gedurende het piekseizoen in Europa en Noord-Amerika. Daar doet de mindere marktvraag van de laatste maanden niets aan af.

Volumes hoog

Maersk zegt verder dat de mondiale containervaart ondanks een aantal verbeteringen nog steeds kampt met service-problemen zoals congestie in de zeehavens aan de Amerikaanse westkust, maar ook met stakingen zoals recent in de Britse havens van Felixstowe en Liverpool. Ook de lockdowns in China spelen de containervaart nog steeds parten. Daarom blijft luchtvracht belangrijk als alternatief voor de containerdiensten, aldus Maersk. De rederij wijst er verder s op dat de luchtvrachtvolumes weliswaar aan het dalen zijn maar vergeleken met het pre-coronajaar 2019 nog steeds hoog zijn.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement