Een minderheidsbelang van 25% geeft Kühne automatisch een vetorecht bij belangrijke strategische besluiten van de Duitse luchtvaartmaatschappij, maar dat blijkt de zakenman niet langer na te streven. Hij wijst er tegenover de krant op dat hij tevreden is met de koers van topman Carsten Spohr van Lufthansa.
Eind vorig jaar verhoogde Kühne nog zijn belang in Lufthansa door de aandelen van de Duitse regering in het bedrijf over te nemen. Die opkoop was onder meer ingegeven uit de vrees bij Kühne dat een buitenlandse rederijen zoals MSC met de aandelen aan de haal zouden gaan om invloed te kopen bij de vrachtdivisie van Lufthansa. De miljardair is zelf via zijn familieholding grootaandeelhouder in de rederij Hapag Lloyd.
Slechter resultaat
De vrachtdivisie van Lufthansa zag over het eerste kwartaal van dit jaar het resultaat voor belastingen sterk dalen van bijna een half miljard euro euro naar 151 miljoen euro. Die forse reductie wordt hoofdzakelijk toegeschreven aan de aanzienlijk lagere tarieven en minder vraag in de markt. Daarnaast zijn de brandstofprijzen vergeleken met de eerste maanden van 2022 sterk gestegen.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?