Topman Hans Smits van het Havenbedrijf Rotterdam heeft ongelijk wanneer hij stelt dat er geen behoefte is aan een nieuwe terminal zoals de WCT, zegt van der Hart in een interview met ‘Nieuwsblad Transport’.

“Nu is er inderdaad overcapaciteit. Maar je bouwt zo’n terminal voor veertig jaar. De havenvisie 2030 van Rotterdam gaat uit van 30 miljoen teu in 2030. Drewry voorspelt tegen de 8% groei van de overslag per jaar. Daar past de WCT prima in. Bovendien gaat het om de kwaliteit van de capaciteit die erbij komt. Er is een groeiende behoefte aan deepsea-overslag dicht bij zee, zodat de grootste schepen van straks moeiteloos kunnen aanmeren. Met uitstekende achterlandverbindingen.”

Volgens Van der Hart heeft Antwerpen een veel lastiger verhaal. ”Niet zozeer vanwege de sluis maar omdat de steeds langere en grotere containerschepen moeite hebben om er te komen. De groei van Zeebrugge geeft juist aan waar het heen gaat: vrij te bereiken terminals dicht aan zee, net als de Tweede Maasvlakte. Dat is de kwaliteit die wij hier in Zeeland kunnen bieden.”

Volgens de topman zijn de achterlandverbindingen van Vlissingen goed. ”Wij hebben een nieuwe spooraansluiting direct van de haven naar het dubbelspoor waarmee je zo op Kijfhoek of in Antwerpen bent. Filevrije snelweg, binnenkort ook vierbaans rechtstreeks naar het Gentse havengebied en uitstekende kanaalverbindingen. Door het Seine-Nord project kun je straks vanuit Vlissingen ook rechtstreeks naar Parijs varen. Met een barge ben je verder even snel in Duisburg als vanuit de Europoort.”