Volgens de cijfers van de Europese autokoepel ACEA is in maart de autoverkoop in Europa met 10,3% teruggevallen tot 1,34 miljoen wagens. Dat is de achttiende maandelijkse terugval op rij. Vorig jaar was de markt met 7,8% gedaald, en de meeste analisten hadden gehoopt dat de bodem was bereikt. Alles wijst er op dat dit niet het geval is.

Eerst zijn de ‘generalisten’ zoals Renault, Opel, PSA of Fiat getroffen door de neergang van de markt, wat zich hoofdzakelijk in Zuid-Europa voordeed. Maar nu duikt ook Duitsland naar omlaag. In maart daalde de verkoop met liefst 17% tot 281.000 eenheden, wat de Europese cijfers mee de dieperik introk. De daling voor het kwartaal bedroeg 12% tot 674.000 eenheden. Volgens de VDA (Duitse automobielindustrie) zal de markt in Duitsland dit jaar met 3% dalen tot 3 miljoen wagens, maar met deze trimestriële krimp lijkt dat niet meer haalbaar.

Begin dit jaar hadden de meeste autoconstructeurs af te rekenen met een daling van de automarkt in 2013 met 3 tot 5%. De meeste analisten oordelen dat deze prognoses zullen moeten worden bijgeschaafd en hebben het over een daling met minstens 5 à 6%.

Alle constructeurs zitten nu in zak en as, met uitzondering van de premiummerken. Opvallend is dat Volkswagen, ondanks de lancering van de Golf VII, in het eerste kwartaal met liefst 12,5% is achteruitgeboerd (en zelfs met 23% in Duitsland!) en Audi met 5,6%. Mercedes-Benz en BMW gaan er daarentegen lichtjes op vooruit (resp. +1,2% en +0,6%). De enige uitschieter is Porsche: op de Duitse markt heeft die in maart 32% meer wagens verkocht.

Voor de autologistiekers is deze situatie een ramp, want als er minder auto’s worden verkocht, zullen er ook minder worden vervoerd. Costantino Baldisara, de voorzitter van de Europese vereniging van autologistiekers ECG, heeft dan ook onlangs zijn oproep herhaald om opnieuw schrootpremies in te voeren. “Enkel een dergelijke maatregel, kan de markt doen herstarten en het vertrouwen van de consumenten opkrikken”, zei hij onlangs in een toespraak voor leden van de Europese Commissie en het Europese Parlement. Volgens hem is deze ingreep zelfs goed voor de schatkist van de lidstaten, vermits de premie ruimschoots wordt terugbetaald door de fiscale inkomsten (btw, inschrijvingstaks) en het vermijden van werkloosheidsuitkeringen aan arbeiders in de auto-industrie.