Ik denk dat het nieuwe ETS absoluut een van de pilaren is waardoor de vergroening verder en sneller tot stand zal komen. Dit omdat het via wetgeving wordt afgedwongen. Daar reageert de markt natuurlijk vanzelf op. Er waren in de eerste aanzet van ETS allerlei aanloopproblemen. Er werd niet echt gehandhaafd en emissierechten werden voor heel weinig geld of voor niets weggegeven. Maar die mazen in de wet, die worden nu gedicht, naar ik het begrepen heb.
In de nieuwe ETS-regeling komen ook scheepvaart en transport om de hoek kijken, wat voorheen niet het geval was. Dus de transportindustrie krijgt nu te maken met ETS. In mijn beleving gaat dit absoluut een rol spelen om de vergroening te versnellen. Het is wel afhankelijk van hoe onze regering ermee om gaat. Voor mij is dat op dit moment nog niet helder.
Je kan het aan de ene kant afdwingen door de beprijzing van de diesel. Het kan aan de andere kant door te gaan bewijzen dat je de CO2 als bedrijf of als bedrijfstak terug gaat brengen. Dus het wordt kiezen: of betalen voor de CO2-uitstoot, of de CO2-uitstoot daadwerkelijk gaan verminderen.
Maar uiteindelijk, wat de strategie ook gaat worden: we kunnen hier niet meer terug. De ene vervoerder zal er anders mee omgaan dan de andere, maar je ogen dicht doen, dat gaat niet werken.
Natuurlijk gaan de gevolgen van ETS prijsopdrijvend werken, dat kan niet anders. De transportwereld is traditioneel geen wereld met gigantische marges, dus er is maar één mogelijkheid en dat is dat de kosten aan de klanten worden doorbelast.
Ik persoonlijk denk niet dat elektrificering op de lange afstand heel snel de oplossing gaat worden. Als je kijkt naar elektrische voertuigen op de lange afstand, dan praat je echt over een disruptieve kostenverhoging. Klanten zouden dan veel meer moeten gaan betalen voor een rit. Maar als je het over HVO hebt en je komt met elkaar overeen dat je CO2 in het totale netwerk reduceert en die reductie terug verkoopt aan je klant, dan praat je over 8% tot 12% aan kostenstijgingen in je transport. Dat is in de totale keten nog wel te overzien. Als het op zo’n manier verrekend kan worden, ben ik daar groot voorstander van.
Ik denk dat de thermometer nu gaat omslaan. We moeten nu echt, want anders overtreden we dadelijk de wet. Dat wil geen enkel serieus bedrijf. Dus ja, dit wordt absoluut een punt op de agenda waar je niet omheen kan.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?