In het Europees Parlement werd deze maand namelijk voor de Europese bijmengwet gestemd. Met deze nieuwe wet moeten brandstofleveranciers en de luchtvaartsector serieus aan de gang met duurzamere (bio- en synthetische) brandstoffen, zogenoemde Sustainable Aviation Fuels (SAF). Deze brandstoffen worden gemaakt van gebruikte bakvetten en plantaardige reststromen. Op dit moment zijn ze echter nog beperkt beschikbaar op de markt en vijf keer duurder dan traditionele kerosine.

De bijmengwet moet hier verandering in brengen. Het zorgt ervoor dat de luchtvaart vanaf 2025 ten minste 2% duurzame brandstof bij gaat mengen. In 2030 wordt dit 5% en dit percentage loopt op naar 70% in 2050. Daarnaast gelden lagere percentages voor het bijmengen van synthetische brandstoffen. En niet onbelangrijk, iedere vliegmaatschappij die op een Europese luchthaven landt en tankt moeten hieraan meebetalen. Dus ook vliegmaatschappijen die het soms wat minder nauw nemen met regels rondom eerlijke concurrentie. En dát is juist zo sterk aan dit voorstel: een gelijk speelveld voor iedere speler.

Kortom, de bijmengwet geeft de productie en het gebruik van duurzame vliegtuigbrandstoffen een flinke boost. Door de verhoogde vraag en productie wordt immers schaal gecreëerd, waardoor de prijs van duurzame brandstof op den duur een stuk goedkoper wordt. Onze Nederlandse luchtvaartsector en raffinaderijen nemen in deze transitie een vlucht vooruit.

En dat mag best wat vaker worden benadrukt.

Caroline Nagtegaal – van Doorn is namens de VVD lid van het Europees Parlement en zit in de Commissie voor Transport en Toerisme