Euro V- en Euro VI-bestel- en vrachtauto’s mogen nog wel een paar jaar extra doorrijden. De vraag is hoe streng gemeenten straks zijn bij het toepassen van de hardheidsclausule indien blijkt dat er aan ondernemers een onredelijk zware opgave wordt gevraagd.
Het gaat namelijk niet alleen om regulier goederentransport, het gaat om álle bestelwagens. Ook de lokale loodgieter, marktkoopman en klusjesman zal moeten elektrificeren. Iedereen kan over een paar jaar vast wel een elektrische bestelbus kopen, maar de aanschafprijs en de tijd die het kost om te laden – als dat al op de gewenste locatie mogelijk is – zullen fors impact hebben op de bedrijfskosten.
Voor het goederenvervoer komt daar nog bij, dat een elektrische vrachtauto ook moet kunnen snelladen, want de actieradius is te laag om een hele dag te kunnen rijden. Het ziet er niet naar uit dat op het vlak van actieradius of netcongestie binnen een paar jaar al enorme slagen gemaakt worden.
Transportondernemers en andere gebruikers van bestelauto’s in binnensteden worden wel opgezadeld met het probleem, maar hebben weinig invloed op de oplossing. Het zijn de netbeheerders, de truckfabrikanten en de nog niet bestaande vrachtauto-laadinfrastructuur-beheerders die hard aan de slag moeten om de operatie in goede banen te leiden.
Er zijn nog niet echt oplossingen bedacht om de problematiek te kunnen tackelen. De Hogeschool Rotterdam had laatst wel een onderzoek waarbij in kaart werd gebracht wat de laadbehoefte zou zijn van een transporteur die dertig van de negentig vrachtauto’s zou elektrificeren. De uitkomst: 3 megawatt aan piekvraag. De productie van een kleine stroomcentrale. Het advies van de onderzoekers om de benodigde stroomcapaciteit realistisch te houden, luidde: niet allemaal tegelijk laden… Benieuwd hoe dát zich laat rijmen met de door gemeenten opgelegde venstertijden voor bevoorrading van winkels in de binnensteden.
Er bestaat al sinds 1885 een goedkoop en emissievrij alternatief voor auto’s
Het zou veel makkelijker zijn – en veel meer opleveren voor de luchtkwaliteit in binnensteden – als we de talloze vervuilende personenauto’s voor niet-binnenstadbewoners vanaf 2025 zouden verbieden in de stadscentra. Automobilisten hebben een eenvoudig, goedkoop en emissievrij alternatief dat zich al sinds 1885 heeft bewezen: de fiets. Zelfs de benenwagen leent zich meestal prima voor de last mile: de meeste zero-emissiezones zijn klein genoeg. Heerlijk voor de leefbaarheid ook, overal autoluwe binnensteden.
Al die onderzoekers en ambtenaren moeten maar eens een gedegen individuele kosten/maatschappelijke batenanalyse opstellen. Onwaarschijnlijk dat dan blijkt dat er in de logistiek meer winst te halen valt dan bij de personenauto’s.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?