‘Luchthavens brengen al een belasting in rekening per passagier die vanaf een Nederlands vliegveld vertrekt. Die vliegbelasting is verhoogd naar zo’n 26,50 euro per persoon. Dat geldt nog niet voor transferpassagiers, maar het CDA wil ook dat invoeren. Ze realiseren zich niet dat Nederland dan het enige land in de wereld zou worden dat zoiets doet.
Internationaal vliegen wordt niet belast, zowel tickets niet als brandstof niet. Voor internationale bus- of treinreizen geldt hetzelfde. Vliegen draagt, hoewel het met 2,5 tot 3% in relatief kleine mate is, bij aan de mondiale CO2-uitstoot, en daarom is die vliegbelasting door het kabinet ingevoerd.
Het kabinet stuurt ook nog steeds aan op Europese afspraken over een accijns op kerosine en ik denk dat dat de beste weg is. De Europese Commissie heeft in juli 2021 de eerste stappen gezet om zo’n kerosinetax op te nemen in het pakket Fit for 55. Op nationaal niveau als enige land in Europa eenzijdig iets doen met een kerosinetax zou daarom onzinnig zijn. Dan kan men de auto pakken naar Brussel of Frankfurt om daar op het vliegtuig te stappen en ben je nog verder van huis met je CO2-uitstoot. Je moet dit echt op supranationaal niveau via de EU aanpakken, dan hoor je mij niet zeggen dat ik tegen een tax ben.
Het zou ook in VN-verband geregeld kunnen worden, onder de vlag van de ICAO (Internationale Burgerluchtvaartorganisatie, red), maar het is best een lastig klusje om daar de ruim honderdveertig aangesloten landen op een lijn te krijgen. Daarom zeggen wij: begin eerst in Brussel en kijk dan wat er mondiaal te regelen valt. Dan glippen de grote airlines van buiten Europa niet door de mazen van het net.
Nederland is de afgelopen driehonderd jaar groot geworden doordat we ons realiseerden dat wij een klein land zijn met weinig natuurlijke grondstoffen dat het moet hebben van internationale handel, een goed investeringsklimaat en internationale afspraken. Ik zie vandaag de dag niet veel meer terug van dat historisch besef in onze landelijke politiek. Ik vind dat verontrustend. In de logistiek zijn in Nederland zo’n 55.000 bedrijven actief. Nederland trekt van alle landen in de wereld de meeste directe buitenlandse investeringen aan. Onder meer in distributiecentra. Als je daaraan vanuit Den Haag gaat knabbelen, met die kerosinetax en bijvoorbeeld ook de geplande krimp op Schiphol, verdwijnen straks die buitenlandse investeringen. Ik heb het grootste deel van mijn leven buiten Nederland gewoond en ik kan je zeggen: er wordt nu met argusogen naar ons land gekeken in het buitenland. Onderschat dat niet.’
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?