‘We hebben een interne inspectie uitgevoerd. En we hebben geconcludeerd dat het relatief veilig is om elektrische auto’s per spoor te vervoeren. Dit in tegenstelling tot losse lithiumbatterijen’, aldus China Railways.

Er worden steeds meer elektrische auto’s geproduceerd in China en de vraag naar dit product vanuit Europa groeit. In 2021 werd 49% van alle elektrische auto’s in China geproduceerd. Tot nu toe mochten deze auto’s alleen per schip worden vervoerd, wat een veel langere reis is.

Verladers en spoorbedrijven, zoals DB Cargo Eurasia en GEFCO, vragen daarom al langer om een versoepeling van de regels in China. Zo liet Carsten Hinne, destijds ceo van DB Cargo Eurasia, in zijn nieuwjaarswens voor 2021 nog weten dat het mogen vervoeren van gevaarlijke goederen door China zijn grootste wens is.

Geen probleem

‘We hebben de afgelopen jaren veel verzoeken ontvangen om elektrische auto’s per spoor te vervoeren. En nu hebben we eindelijk dit goede nieuws ontvangen. Technisch gezien is het geen probleem om elektrische voertuigen per spoor te vervoeren. Bovendien komen de vijf belangrijkste batterijfabrikanten allemaal uit Azië en beslaan zij zo’n 80% van de markt. Dit biedt enorme mogelijkheden’, zei Yang Huang van Changjiu Logistics, een expert in het vervoeren van voertuigen tussen China en Europa, over dit onderwerp tegen zustervakblad RailFreight.com.

Alice Tang, planner voor landtransport tussen China en Europa bij logistiek dienstverlener ITS Cargo, zegt tegen het Britse vakblad The Loadstar dat China voorspelt dat het vervoer van elektrische voertuigen met 10% per jaar gaat stijgen en dat dit betekent dat ook andere elektrische machines per spoor vervoerd kunnen gaan worden.

Het vakblad merkt bovendien op dat de spoorvolumes weer langzaam aan het stijgen zijn sinds de uitbraak van de oorlog in Oekraïne. Igor Tambaca, ceo van Rail Bridge Cargo, zegt daarnaast tegen het medium het vervoer van elektrische auto’s te zien als een ‘hele grote kans voor spoorvrachtvervoer, wat de weg vrij kan maken voor het spoor om een flink aandeel in de gevaarlijke goederenmarkt op zich te nemen.

Desondanks moet een groot deel van de industrie nog wachten op verdere versoepeling van de regelgeving. Een groot aantal bedrijven koopt in China reserveonderdelen die vervolgens in fabrieken in Europa worden verwerkt. Ook autobatterijen worden regelmatig los naar deze fabrieken vervoerd, wat per spoor nog steeds niet mogelijk is. Voorbeelden van bedrijven die dit doen zijn BMW, Volkswagen en Mercedes-Benz. Deze bedrijven hebben allemaal een fabriek in Hongarije.

Wel zijn er ook voor deze bedrijven veranderingen in zicht. Zo heeft de Chinese batterijfabrikant CATL laten weten zijn eigen batterijfabriek in Hongarije te gaan bouwen, waarmee in de vraag van de Europese markt kan worden voorzien. Ook de Chinese automaker Nio’s start met een nieuwe fabriek in Hongarije.

RailFreight on Tour

Debrecen is een hub voor fabrikanten van elektrische auto’s, met grote bedrijven als Mercedes-Benz, BMW en Volkswagen die zich hier hebben gevestigd. Op 19 en 20 oktober vindt hier de RailFreight on Tour Summit plaats, een congres over de potentie van Hongarije als spoorland.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement