Dat blijkt uit antwoorden van de staatssecretaris op kamervragen van Chris Stoffer van de SGP, die gesteld zijn naar aanleiding van berichtgeving over toegenomen trillingsproblematiek bij Wierden.

in 2021 reden er nog 7.500 treinen door het op de Bentheimroute gelegen Wierden. Volgens cijfers van ProRail passeerden vorig jaar bovendien 7.600 treinen de bij deze route horende grensovergang Oldenzaal-Bentheim. De route loopt onder andere via Deventer, Almelo, Oldenzaal en Bad Bentheim.

Volgens Heijnen kunnen we de komende jaren echter een behoorlijke groei in het aantal goederentreinen verwachten. Ze laat weten dat het aantal treinen op de Bentheimroute minimaal toeneemt tot 13.400 treinen per jaar. Dit zou in het hoogste scenario zelfs kunnen oplopen tot maar liefst 17.000 jaarlijkse goederentreinen.

Volgens de staatssecretaris komt de groei vooral door de ‘autonome groei van het spoorgoederenvervoer’.  De geplande werkzaamheden aan het derde spoor in Duitsland zouden hieraan maar ‘een beperkte bijdrage leveren.

Wanneer er door de werkzaamheden aan het derde spoor in Duitsland afsluitingen zijn, zullen treinen die normaal de grens bij Zevenaar passeren moeten worden omgeleid en onder andere via de Bentheimroute moeten rijden.

Geluid

Ook de afgelopen jaren groeide het aantal goederentreinen in Oost-Nederland al. Zo passeerden in 2015 ruim 5000 goederentreinen Hengelo. In 2021 is dit opgelopen naar een kleine 7000 treinen.

Desondanks heeft deze groei geen negatief effect op de trillings- en geluidsniveau’s, zo blijkt uit langdurige metingen die de afgelopen jaren onder andere in Hengelo hebben plaatsgevonden. In 2021 neemt het gemiddelde trillingsniveau in Hengelo niet toe ten opzichte van eerdere jaren. Het maximale trillingsniveau is vorig jaar wel iets toegenomen.

De geluidsbelasting van goederentreinen is volgens het rapport echter zelfs afgenomen. Op basis van 2 meetpunten in Oost-Nederland blijkt bijvoorbeeld dat in 2021 de helft van de passerende goederentreinen een geluidsniveau van boven de 85 decibel produceerde. In het jaar ervoor ging het nog om 70% van de treinen. ‘Dit wijst op het stiller worden van het materieel’, zo wordt geconcludeerd.

De staatssecretaris benadrukt bovendien dat ProRail onderzoek doet naar maatregelen met betrekking tot spoortrillingen en dat de spoorbeheerder een plan van aanpak heeft opgesteld om hinder gedurende de omleidingen vanwege de werkzaamheden aan het derde spoor te beperken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement