De Kazachse spoorwegen laat weten een overeenkomst te hebben gesloten met het stadsbestuur. Volgens het spoorbedrijf komt 40% van de vracht die binnenkomt in de binnenhaven van Xian uit Kazachstan. Bovendien zou 30% van het volume van de containertreinen die tussen China en Europa vervoerd worden van en naar Xian rijden. Kazachstan is een belangrijk transitland op de Nieuwe Zijderoute en is het eerste land waar treinen uit China doorheen rijden.
De Kazachse regering liet eerder al weten dat de tijd die nodig is om vracht door het land te vervoeren is afgenomen naar zes dagen, terwijl dit vorig jaar nog twaalf dagen in beslag nam. Kazachstan heeft de wens uitgesproken om de transittijd verder te laten dalen naar vijf dagen tegen het eind van dit jaar. Dit werd besproken tijdens een bijeenkomst over de ontwikkeling van de middencorridor, een alternatieve route voor de Nieuwe Zijderoute via Rusland.
Middencorridor
Tijdens deze bijeenkomst die begin maart plaatsvond werd onder andere gesproken over het verbeteren van de infrastructuur op de Middencorridor en het creëeren van een ‘containerhub’ in de Kazachse haven van Aktau. Een eigen terminal in Xian voor de Kazachse spoormaatschappij kan de transittijden op de middencorridor verder verlagen omdat de spoorwegmaatschappij de reis tot de eindbestemming zelf kan afhandelen.
De hoeveelheid vrachtvervoer op de Nieuwe Zijderoute is vanwege de oorlog in Oekraïne sterk afgenomen, waardoor de middencorridor het afgelopen jaar regelmatig werd genoemd als alternatief. Er wordt momenteel gewerkt aan het verbeteren van de capaciteit op deze route. Desondanks zorgden de hoge transittijden er het afgelopen jaar voor dat veel partijen liever geen gebruik maakten van de middencorridor.
Dit artikel is gedeeltelijk afkomstig van railfreight.com
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?