Dit vertelde Warnar in de auto onderweg naar havenemplacement Waalhaven Zuid, waar NT met eigen ogen kon zien hoe ver ProRail is met het realiseren van de permanente blusvoorzieningen op het emplacement. Op de emplacementen Waalhaven Zuid, Maasvlakte, Botlek, Europoort en Pernis moesten uiterlijk 1 januari permanente blusvoorzieningen zijn gerealiseerd om te voldoen aan de voorwaarden voor het rangeren met gevaarlijke stoffen.
Op vier van de vijf emplacementen waren de blusvoorzieningen er op tijd. Emplacement Pernis is echter twee maanden gesloten geweest voor het rangeren met gevaarlijke stoffen omdat er nog sprake was van lekkages in het blussysteem. De systemen op alle emplacementen moesten daarnaast nog gespoeld worden om te voorkomen dat er zand, stenen en ander materiaal in de leidingen zit. Op acht december bleek dat de leidingen uiterlijk op 1 januari nog met een snelheid van drie meter per seconde gespoeld moeten worden, een hogere snelheid dan oorspronkelijk verwacht.
ProRail heeft van de milieudienst uiteindelijk nog tot 23 april de tijd gekregen om de leidingen alsnog op deze snelheid te spoelen, anders dreigt een dwangsom. Op Waalhaven Zuid en Maasvlakte moeten daarnaast nog andere werkzaamheden uitgevoerd worden. Voor deze zogeheten ‘droge werkzaamheden’, zoals bijvoorbeeld het installeren van hekwerken en verlichting, heeft de spoorbeheerder echter langer de tijd.
Boosterpompen
‘We hebben de leidingen op alle emplacementen wel al op een lagere snelheid gespoeld. Uit die tests bleek dat de leidingen schoon zijn. Ook de gezamenlijke brandweer geeft aan dat de leidingen op een veilige manier gebruikt kunnen worden. Pas op 8 december kregen we te horen dat het verplicht was om de leidingen op deze snelheid te spoelen. We hebben destijds, toen deze eis nog niet bekend was, gekozen voor leidingen met een grotere diameter en voor materiaal dat niet perse geschikt is voor water dat er met zo’n hoge snelheid doorheen gaat. Daardoor ontstaan er mogelijk lekkages wanneer we de leidingen nu op de vereiste snelheid spoelen. We moesten dus op zoek naar een alternatieve oplossing’, vertelt Warnar.
Die oplossing is er inmiddels. ‘We zijn van plan om boosterpompen te gebruiken. Wanneer we die op meerdere plaatsen neerzetten, kunnen we de druk geleidelijk opvoeren zodat het systeem minder wordt belast’, zo legt Warnar uit. Hij verwacht hiermee eind april een eerste proef te kunnen uitvoeren. Hoe daarna verder is afhankelijk van het resultaat van die proef. ‘Het is nog moeilijk om verdere voorspellingen te doen over wanneer we de spoelingen op alle emplacementen kunnen voltooien. We zijn nu in gesprek met de milieudienst over de situatie en we hebben er vertrouwen in dat we er met elkaar uitkomen’, zo vertelt hij.
‘We hebben heel snel moeten werken en beslissingen moeten nemen. We hadden eigenlijk vijf jaar nodig om de permanente blusvoorzieningen te realiseren. Er werd echter van ons geëist dat we het binnen twee jaar zouden afronden. We wisten van te voren dat dit heel moeilijk zou worden’, zo verklaart Warnar bovendien het nogal moeizaam ogende proces.
Op Waalhaven Zuid liet projectmanager Sanne van den Haak zien hoe het er nu voor staat. ‘We hopen over een paar maanden overal klaar te zijn met de nieuwe blusvoorzieningen. De natte blusvoorzieningen zijn afgekomen op 1 januari. We zijn nu nog volop bezig met de ‘droge zaken’, zoals het realiseren van een aantal hekwerken, verlichtingsmasten en het aanstraten van een aantal calamiteitenwegen.’
Bekijk een video-impressie over dit onderwerp:
Vleermuizen
De blustrein staat paraat voor het geval dat een incident zich voordoet. Omdat de blusvoorzieningen destijds niet op orde waren, kwam de blustrein in 2021 naar het emplacement als tijdelijke maatregel. Oorspronkelijk zou deze tot 1 januari blijven.
‘Helaas is de oostzijde van het emplacement niet op tijd afgekomen. Daar ligt nog een droge bovengrondse blusleiding. Dat moet een natte ondergrondse blusleiding worden. Zodra die er is kunnen we afscheid nemen van de blustrein. Het streven is om dat 1 juli te doen. Maar er zijn helaas vleermuizen gevonden, dus het is nu even puzzelen qua wat er precies kan en mag wat betreft flora en fauna. We zijn dit aan het uitzoeken. Maar de vergunning voor de blustrein kan eventueel nog verlengd worden’, zo legt de projectleider hierover uit.
Warnar voegt er nog aan toe ook een vergunning te hebben aangevraagd voor een blustrein op emplacement Pernis. ‘Die hebben we aangevraagd toen het emplacement nog niet open was voor gevaarlijke stoffen om er zo voor te zorgen dat treinen er toch weer snel kunnen rangeren met deze stoffen. Nu het emplacement toch weer open is, is het desondanks fijn om de mogelijkheid te hebben om de blustrein ook op Pernis in te zetten mocht het nodig zijn.’
Op Waalhaven Zuid is sinds 1 januari ook een zogeheten ‘blusarm voertuig’ met camera aanwezig. Dit voertuig kan ook op Pernis ingezet worden. Hiermee kan men overzicht houden over het emplacement en eventuele problemen snel detecteren.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?