Staking bij Deutsche Bahn afgeblazen, toch beperkingen

Akkoord

Hoewel een volledige stilstand van het Duitse treinverkeer op het laatste nippertje is vermeden dankzij een akkoord tussen Deutsche Bahn en de spoorvakbond EVG, zijn er toch nog beperkingen op het Duitse spoor te verwachten.

DB Cargo, deutsche bahn
Foto: Shutterstock / Peeradontax

‘Deutsche Bahn staat voor de grote uitdaging om zo’n 50.000 treinreizen en de daarbij behorende ploegen opnieuw in te plannen’, laat het bedrijf in een statement weten. Deutsche Bahn meldt dat er in elk geval restricties zullen zijn voor zowel voor lokale als internationale treinen. DB Cargo Nederland zegt te verwachten dat er vanaf maandagavond zes uur weer goederentreinen van en naar Duitsland kunnen rijden.

‘Op dit moment is er slechts heel sporadisch treinverkeer met Duitsland. Door de staking hebben wij in overleg met klanten treinen moeten opheffen. Dan ben je ook je capaciteitsreservering kwijt en wordt al het personeel dat betrokken is bij het afhandelen van de betreffende trein uit het rooster gehaald. Het kost tijd om die treinen opnieuw in te plannen’, zo legt een woordvoerder van DB Cargo Nederland uit.

Korte termijn

Ook andere vervoerders hebben last van de op het laatste moment afgewende staking. Zo laat spooroperator Hupac weten dat het erg lastig is om de afgezegde treinen opnieuw in te plannen. Het bedrijf verwacht pas rond woensdag alle treindiensten te hebben hersteld.

‘Ondanks het goede nieuws dat de staking is afgewend, vergroot de korte termijn waarop dit gedaan is de economische schade verder. Planners moeten binnen een paar uur proberen om werknemers, terminaloperatoren en klanten weer opnieuw in te plannen. We willen niet nog meer kosten dragen veroorzaakt door een loonconflict tussen DB en EVG’, zo laat de Duitse branchevereniging voor het spoorgoederenvervoer Die Güterbahnen weten over dit onderwerp.

Wel stelt de organisatie dat er uiteindelijk weer meer goederentreinen kunnen rijden dan oorspronkelijk werd verwacht. De concurrenten van DB zouden volgens de branchevereniging al 95% van hun oorspronkelijk ingeplande treinen weer kunnen rijden. Wel zouden internationale verbindingen lastiger zijn om te herstellen en gooit soms ook hemelvaartsdag roet in het eten.

Onevenredig

De spoorvakbond EVG had aanvankelijk opgeroepen tot een staking die zou beginnen op zondagavond om 22.00 uur en zou duren tot dinsdag middernacht. Daarmee wilde ze aanzienlijke loonsverhogingen opeisen voor het spoorwegpersoneel vanwege de hoge inflatie.

Maar Deutsche Bahn pikte dat niet omdat de staking ‘onevenredig’ zou zijn en klanten raakt die niets met het arbeidsconflict te maken hebben. Daarop stapte het spoorbedrijf naar een rechtbank in Frankfurt. Daar kwam het zaterdagmiddag tot een schikking tussen beide partijen.

Staking bij Deutsche Bahn afgeblazen, toch beperkingen | NT

Staking bij Deutsche Bahn afgeblazen, toch beperkingen

Akkoord

Hoewel een volledige stilstand van het Duitse treinverkeer op het laatste nippertje is vermeden dankzij een akkoord tussen Deutsche Bahn en de spoorvakbond EVG, zijn er toch nog beperkingen op het Duitse spoor te verwachten.

DB Cargo, deutsche bahn
Foto: Shutterstock / Peeradontax

‘Deutsche Bahn staat voor de grote uitdaging om zo’n 50.000 treinreizen en de daarbij behorende ploegen opnieuw in te plannen’, laat het bedrijf in een statement weten. Deutsche Bahn meldt dat er in elk geval restricties zullen zijn voor zowel voor lokale als internationale treinen. DB Cargo Nederland zegt te verwachten dat er vanaf maandagavond zes uur weer goederentreinen van en naar Duitsland kunnen rijden.

‘Op dit moment is er slechts heel sporadisch treinverkeer met Duitsland. Door de staking hebben wij in overleg met klanten treinen moeten opheffen. Dan ben je ook je capaciteitsreservering kwijt en wordt al het personeel dat betrokken is bij het afhandelen van de betreffende trein uit het rooster gehaald. Het kost tijd om die treinen opnieuw in te plannen’, zo legt een woordvoerder van DB Cargo Nederland uit.

Korte termijn

Ook andere vervoerders hebben last van de op het laatste moment afgewende staking. Zo laat spooroperator Hupac weten dat het erg lastig is om de afgezegde treinen opnieuw in te plannen. Het bedrijf verwacht pas rond woensdag alle treindiensten te hebben hersteld.

‘Ondanks het goede nieuws dat de staking is afgewend, vergroot de korte termijn waarop dit gedaan is de economische schade verder. Planners moeten binnen een paar uur proberen om werknemers, terminaloperatoren en klanten weer opnieuw in te plannen. We willen niet nog meer kosten dragen veroorzaakt door een loonconflict tussen DB en EVG’, zo laat de Duitse branchevereniging voor het spoorgoederenvervoer Die Güterbahnen weten over dit onderwerp.

Wel stelt de organisatie dat er uiteindelijk weer meer goederentreinen kunnen rijden dan oorspronkelijk werd verwacht. De concurrenten van DB zouden volgens de branchevereniging al 95% van hun oorspronkelijk ingeplande treinen weer kunnen rijden. Wel zouden internationale verbindingen lastiger zijn om te herstellen en gooit soms ook hemelvaartsdag roet in het eten.

Onevenredig

De spoorvakbond EVG had aanvankelijk opgeroepen tot een staking die zou beginnen op zondagavond om 22.00 uur en zou duren tot dinsdag middernacht. Daarmee wilde ze aanzienlijke loonsverhogingen opeisen voor het spoorwegpersoneel vanwege de hoge inflatie.

Maar Deutsche Bahn pikte dat niet omdat de staking ‘onevenredig’ zou zijn en klanten raakt die niets met het arbeidsconflict te maken hebben. Daarop stapte het spoorbedrijf naar een rechtbank in Frankfurt. Daar kwam het zaterdagmiddag tot een schikking tussen beide partijen.