Provincie wil stoppen met plannen Railterminal Gelderland

31 januari volgt beslissing

Het provinciebestuur van Gelderland wil stoppen met de plannen voor de Railterminal Gelderland (RTG), een overslagpunt voor containers op goederentreinen direct naast de Betuwelijn bij het dorp Valburg. Er heeft zich geen enkele gegadigde gemeld om de terminal te bouwen en te exploiteren, zo werd onlangs al bekend. Daarom is “stoppen de enige optie, wat ons betreft”, schrijft gedeputeerde Helga Witjes in een brief aan de Provinciale Staten.

Artist Impression: Provincie Gelderland

De Gedeputeerde Staten leggen de kwestie voor aan de Provinciale Staten en hopen op 31 januari tot een beslissing te komen.

De aanleg van de RTG zou mogelijk nog wel kunnen doorgaan als de afspraken die erover zijn gemaakt, worden aangepast. De provincie zou dan aanvullende financiering moeten geven, de eisen voor aanbesteding moeten versoepelen en toch beginnen met de bouw van de terminal, ook al is er nog geen exploitant in beeld, aldus Witjes. In het coalitieakkoord was afgesproken dat er een streep door de Railterminal Gelderland zou gaan als er geen exploitant zou zijn.

Gelderland heeft twintig jaar gelobbyd voor de aanleg van de terminal. Goederenvervoer van en naar Duitsland en Oost-Europa over het spoor is duurzamer door minder CO2- en stikstofuitstoot en zou ook tot minder files op de weg leiden. Maar omwonenden hebben zich altijd verzet, omdat ze vrezen dat het overslagpunt hun landelijke woonomgeving aantast. De Raad van State gaf in november toestemming voor de bouw van de RTG, na veel aanpassingen van het oorspronkelijke plan.

Provincie wil stoppen met plannen Railterminal Gelderland | NT

Provincie wil stoppen met plannen Railterminal Gelderland

31 januari volgt beslissing

Het provinciebestuur van Gelderland wil stoppen met de plannen voor de Railterminal Gelderland (RTG), een overslagpunt voor containers op goederentreinen direct naast de Betuwelijn bij het dorp Valburg. Er heeft zich geen enkele gegadigde gemeld om de terminal te bouwen en te exploiteren, zo werd onlangs al bekend. Daarom is “stoppen de enige optie, wat ons betreft”, schrijft gedeputeerde Helga Witjes in een brief aan de Provinciale Staten.

Artist Impression: Provincie Gelderland

De Gedeputeerde Staten leggen de kwestie voor aan de Provinciale Staten en hopen op 31 januari tot een beslissing te komen.

De aanleg van de RTG zou mogelijk nog wel kunnen doorgaan als de afspraken die erover zijn gemaakt, worden aangepast. De provincie zou dan aanvullende financiering moeten geven, de eisen voor aanbesteding moeten versoepelen en toch beginnen met de bouw van de terminal, ook al is er nog geen exploitant in beeld, aldus Witjes. In het coalitieakkoord was afgesproken dat er een streep door de Railterminal Gelderland zou gaan als er geen exploitant zou zijn.

Gelderland heeft twintig jaar gelobbyd voor de aanleg van de terminal. Goederenvervoer van en naar Duitsland en Oost-Europa over het spoor is duurzamer door minder CO2- en stikstofuitstoot en zou ook tot minder files op de weg leiden. Maar omwonenden hebben zich altijd verzet, omdat ze vrezen dat het overslagpunt hun landelijke woonomgeving aantast. De Raad van State gaf in november toestemming voor de bouw van de RTG, na veel aanpassingen van het oorspronkelijke plan.