Cosco stuurt containers nu per spoor vanaf Zeebrugge naar Oost-Europa wegens Rode Zee-crisis

Middellandse Zee niet langer in vaarschema door Houthi-aanvallen

Cosco Shipping schakelt de Belgische spoorvervoerder Lineas in om vanuit Zeebrugge het Oost-Europese achterland te bedienen. De railgoederendienst is noodzakelijk geworden omdat de Chinese containerrederij door de Houthiaanvallen in de Rode Zee niet langer de Griekse containerhaven Piraeus bedient.

lineas, goederentrein
Foto: Lineas

Cosco mijdt net zoals de meeste containerrederijen momenteel de Rode Zee en het Suezkanaal en vaart via Kaap de Goede Hoop rechtstreeks naar de West-Europese zeehavens. Daardoor komen de containerschepen van Cosco niet langer in de Middellandse Zee en is er een gat ontstaan in het containernetwerk van de rederij. Piraeus is namelijk een belangrijk overslagpunt voor de Chinezen richting Oost-Europa. Het bezit in de Griekse havenstad via Cosco Shipping Ports ook het overslagbedrijf PCT.

Vijf adhoc-diensten

Via de raildienst tussen de zeehaven van Zeebrugge en het Oostenrijkse Graz probeert Cosco Shipping deze lacune nu tijdelijk op te vangen. Lineas laat in een toelichting weten dat er de laatste twee weken vijf adhoc-diensten zijn uitgevoerd voor Cosco van de Belgische haven naar het Oostenrijkse Graz. Hoe de distributie van de containers verder verloopt richting het Oost-Europese achterland vanuit Oostenrijk, wordt niet toegelicht. De treinreis tussen Zeebrugge en Graz bedraagt volgens het spoorbedrijf anderhalve dag.

Cosco stuurt containers nu per spoor vanaf Zeebrugge naar Oost-Europa wegens Rode Zee-crisis | NT

Cosco stuurt containers nu per spoor vanaf Zeebrugge naar Oost-Europa wegens Rode Zee-crisis

Middellandse Zee niet langer in vaarschema door Houthi-aanvallen

Cosco Shipping schakelt de Belgische spoorvervoerder Lineas in om vanuit Zeebrugge het Oost-Europese achterland te bedienen. De railgoederendienst is noodzakelijk geworden omdat de Chinese containerrederij door de Houthiaanvallen in de Rode Zee niet langer de Griekse containerhaven Piraeus bedient.

lineas, goederentrein
Foto: Lineas

Cosco mijdt net zoals de meeste containerrederijen momenteel de Rode Zee en het Suezkanaal en vaart via Kaap de Goede Hoop rechtstreeks naar de West-Europese zeehavens. Daardoor komen de containerschepen van Cosco niet langer in de Middellandse Zee en is er een gat ontstaan in het containernetwerk van de rederij. Piraeus is namelijk een belangrijk overslagpunt voor de Chinezen richting Oost-Europa. Het bezit in de Griekse havenstad via Cosco Shipping Ports ook het overslagbedrijf PCT.

Vijf adhoc-diensten

Via de raildienst tussen de zeehaven van Zeebrugge en het Oostenrijkse Graz probeert Cosco Shipping deze lacune nu tijdelijk op te vangen. Lineas laat in een toelichting weten dat er de laatste twee weken vijf adhoc-diensten zijn uitgevoerd voor Cosco van de Belgische haven naar het Oostenrijkse Graz. Hoe de distributie van de containers verder verloopt richting het Oost-Europese achterland vanuit Oostenrijk, wordt niet toegelicht. De treinreis tussen Zeebrugge en Graz bedraagt volgens het spoorbedrijf anderhalve dag.