Zicht op akkoord tussen DB en treinmachinisten

voorlopig geen stakingen meer

Deutsche Bahn (DB) en vakbond van treinmachinisten (GDL) verwachten deze week overeenstemming te bereiken over een nieuwe cao, melden de twee partijen. Daarmee zou een einde komen aan het maandenlang durende conflict, dat ook het railgoederenvervoer in Duitsland ernstig heeft ontregeld.

dc cargo wagon
Foto: SmallWorldProduction / Shutterstock

De vakbond laat weten dat er inmiddels ‘intensieve’ gesprekken zijn met DB en dat over veel onderwerpen al overeenstemming is bereikt. Het is niet bekend waarover de partijen het eens zijn geworden. In aanloop naar het akkoord leggen vakbondsleden het werk niet meer neer, aldus GDL. Eerder sloot de vakbond een werkonderbreking tijdens Pasen niet uit.

Leden van GDL willen een hoger loon om de gestegen inflatie te compenseren. Het belangrijkste struikelblok is echter de eis voor een kortere werkweek van 35 uur tegen hetzelfde salaris voor werknemers in ploegendienst. Het spoorbedrijf wilde de werkweek voor zover bekend niet korter maken dan 36 uur. Nu is die 38 uur. Vooral bij het verliesgevende dochterbedrijf DB Cargo, waar veel in ploegendienst wordt gewerkt, heeft de kortere werkweek grote financiële gevolgen.

In totaal hebben vakbondsleden zes keer het werk neergelegd om een hoger loon af te dwingen. De meest recente werkonderbreking was vorige week en duurde 35 uur. Tijdens stakingen reden er in Duitsland bijna geen vrachttreinen van DB.

Zicht op akkoord tussen DB en treinmachinisten | NT

Zicht op akkoord tussen DB en treinmachinisten

voorlopig geen stakingen meer

Deutsche Bahn (DB) en vakbond van treinmachinisten (GDL) verwachten deze week overeenstemming te bereiken over een nieuwe cao, melden de twee partijen. Daarmee zou een einde komen aan het maandenlang durende conflict, dat ook het railgoederenvervoer in Duitsland ernstig heeft ontregeld.

dc cargo wagon
Foto: SmallWorldProduction / Shutterstock

De vakbond laat weten dat er inmiddels ‘intensieve’ gesprekken zijn met DB en dat over veel onderwerpen al overeenstemming is bereikt. Het is niet bekend waarover de partijen het eens zijn geworden. In aanloop naar het akkoord leggen vakbondsleden het werk niet meer neer, aldus GDL. Eerder sloot de vakbond een werkonderbreking tijdens Pasen niet uit.

Leden van GDL willen een hoger loon om de gestegen inflatie te compenseren. Het belangrijkste struikelblok is echter de eis voor een kortere werkweek van 35 uur tegen hetzelfde salaris voor werknemers in ploegendienst. Het spoorbedrijf wilde de werkweek voor zover bekend niet korter maken dan 36 uur. Nu is die 38 uur. Vooral bij het verliesgevende dochterbedrijf DB Cargo, waar veel in ploegendienst wordt gewerkt, heeft de kortere werkweek grote financiële gevolgen.

In totaal hebben vakbondsleden zes keer het werk neergelegd om een hoger loon af te dwingen. De meest recente werkonderbreking was vorige week en duurde 35 uur. Tijdens stakingen reden er in Duitsland bijna geen vrachttreinen van DB.