Dit laatste kondigde topman en grootaandeelhouder Rodolphe Saadé aan in een uitgebreide toelichting op de kwartaalcijfers. Volgens hem is 90% van de geconsolideerde winst geherinvesteerd om de komende jaren verder te groeien en om ‘milieu-uitdagingen’ aan te pakken.
Om te beginnen zet de groep anderhalf miljard euro opzij voor een verduurzamingsfonds. Dat moet ervoor zorgen dat CMA CGM in 2050 netto emissievrij is. Het fonds krijgt een eigen management, gaat volgende maand van start en gaat zich richten op alle activiteiten, waaronder zee- en luchtvaart, logistiek en de kantoororganisatie.
Waar de Franse groep zich tot nu toe vooral richtte op lng als alternatieve brandstof voor zijn schepen, wordt de blik nu verruimd tot hernieuwbare brandstoffen als biomethaan en e-methaan. Zo is het bedrijf al betrokken bij een project met energieleverancier Engie om over een paar jaar 10.000 ton biomethaan per jaar te produceren. Dat is overigens een fractie van het totale brandstofverbruik van de vloot.
Stap naar luchtvracht
Saadé maakte verder duidelijk dat het van oorsprong maritieme bedrijf een serieuze speler in de luchtvrachtmarkt moet worden. Het bedrijf verkreeg recentelijk het Air Operator Certificate, waarmee het zelfstandig vluchten kan uitvoeren. Daarmee werd in juli een begin gemaakt met diensten vanaf de luchthaven Charles-de-Gaulle in Parijs.
Volgens hem moet de eigen vloot in 2026 over twaalf eigen vliegtuigen beschikken. De groep uit Marseille heeft bij Airbus vier A350F’s besteld en beschikte al over vier A330F’s. Recentelijk zijn daar twee Boeing 777F’s bijgekomen.
Volgens de topman speelt de ‘strategisch partnerschap’ met Air France-KLM een cruciale rol in de groeidoelstellingen voor de luchtvrachtmarkt. CMA CGM nam in mei voor bijna 400 miljoen euro een belang van 9% in de Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij. ‘De expertise en wereldwijde aanwezigheid van Air France-KLM en CMA CGM stelt ons in staat om een steeds concurrerender dienstenaanbod op te bouwen’, aldus Saadé.
Drie overnames in logistieke sector
De Franse groep blijft verder in hoog tempo doorbouwen aan de uitbreiding van zijn divisie logistiek, waarvoor de basis ruim drie jaar geleden werd gelegd met de overname van Ceva Logistics. CMA CGM deed in de eerste helft van het jaar maar liefst drie grote overnames in deze markt: Ingram Micro CLS, Colis Privé en Gefco. De eerste twee leverden in het tweede kwartaal al een bijdrage van 450 miljoen dollar aan de concernomzet.
Die steeg met 57% tot 19,5 miljard dollar. Dankzij de enorme winst konden de Franse naast alle investeringen hun nettoschuld met anderhalf miljard verlagen tot 5,4 miljard dollar. Anders dan branchegenoten Maersk en Hapag-Lloyd geeft CMA CGM geen winstverwachting af. Wel wijst ze op de snel verslechterende economische vooruitzichten en de dalende tarieven op de spotmarkt voor containervervoer.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?